moet je voor een snorscooter (die dus 25 km/h max. mag) verplicht een rijbewijs halen of mag het ook zonder?

is het verplicht om een rijbewijs te hebben voor een scooter met een blauw plaatje (25 km/h max.)? of mag je ook zonder rijbewijs op zo'n scooter? en controleert de politie erop en als je dan geen rijbewijs hebt, krijg je dan een bekeuring of word je scooter bijv. ingenomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (3)

Ja dat moet.
Je moet in het bezit zijn van een rijbewijs AM.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij uit de vraag niet duidelijk of je om de Belgische of Nederlandse wetgeving doelt.

Zo gaat het alvast in België:
Als het voertuig maximaal 25 km/h kan/mag dan gaat het om een bromfiets type A. (geel plaatje).

Hier heb je geen rijbewijs voor nodig maar wel een verzekeringsbewijs! En uiteraard ben je verplicht een helm te dragen en moet je 16 of ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"En uiteraard ben je verplicht een helm te dragen" -- fout, het betreft hier een snorscooter. Je bent niet verplicht om een helm te dragen. (Het mag natuurlijk wel. Er zijn er toch al een hoop gevallen...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
--> "Voor motorfietsen van zowel klasse A als B is het dragen van een helm verplicht." (snorscooter = hier motorfiets klasse A) Bron: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/types/bromfietsen/
Ja, dat is verplicht. Zie
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/rijbewijscategorieen
:
rijbewijs AM | bromfiets, snorfiets en brommobiel

Volgens deze site is de boete €180. http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?836

De politie houdt regelmatig allerlei controles, ook op fietsen/snorfietsen/bromfietsen. Bij zo'n controle wordt vaak gekeken naar:
- technische staat van voertuig (vooral banden, remmen, verlichting, zichtbaarheid kentekenplaat!)
- keuring, dracht en staat van helm (als het verplicht is, wat voor een snorfiets niet geldt maar dat wist je natuurlijk al)
- geldigheid rijbewijs
- verzekeringsgegevens (apparaat moet uiteraard geldig verzekerd zijn)
- identiteitsbewijs (moet je altijd bij je hebben)
- alcohol e.d.
- uiteraard of 'ie gestolen is of gesignaleerd staat

Uiteraard staan (brom)fietscontroles vaak op plekken waar veel van die voertuigen komen. In de stad vaak vlak bij scholen, hangplekken, populaire racewegen/stuntlocaties, uitgaansgebieden etc..

Soms staat er ook nog belastingdienst bij, maar dat is vooral als er ook auto's, motoren en vrachtverkeer gecontroleerd wordt. Ik denk niet dat naar je belasting wordt gekeken als je op een snorfiets rijdt, maar toch... :)

Niet alleen bij een (brom)fietscontrole kun je gesnapt worden - als je op wat voor manier dan ook de aandacht van een agent trekt (bijvoorbeeld door slecht rijgedrag of overtredingen) kan hij natuurlijk altijd besluiten om een controle uit te voeren.

Dus als je het gaat doen: goed opletten, niet te hard rijden, alles rustig en voorzichtig doen, afstand houden, beleefd zijn en voorrang verlenen. Daar leer je nog een hoop van ook. En altijd goed om je heen kijken of er politie in de buurt is natuurlijk! Zo ja, als je op tijd bent rustig een andere kant op gaan, en als je niet op tijd bent, boete incasseren :)