Hoe verwijder ik het rubberen kapje van de lamp van mijn starlet?

Moet een lamp vervangen voor mijn starlet maar krijg het rubberen kapje er niet af. Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
Bordensteker
3 jaar geleden
Blijkbaar een bekend probleem: http://starlet-forum.nl/index.php?topic=20183.0

Het beste antwoord

Rubber kapje eerst warm maken met een föhn, dan laat het rubber gemakkelijker los van de reflector.
Als je er niet met een verlengsnoer bij kunt komen, kun je ook een stevig plastic zakje nemen, daar lekker warm water in doen (niet vol), en dan het warme zakje zover mogelijk over het rubber draperen, en een tijdje die warmte in laten werken, zodat ook het onderste deel van het rubber warmer wordt.

Misschien kun je dat rondom opwarmen van de achterkant van de reflector nog veel handiger doen door gewoon je groot licht (ongedimd) aan te zetten, aannemende dat van de kapotte duplolamp alleen de gloeidraad van het dimlicht stuk is (zoals bijna altijd).

Start wel van tevoren even de motor, die hoeft niet per se echt lang te blijven draaien, maar dan heeft de accu wel even vooraf een oppepper gehad. Je zou ook de stekker van de andere koplamp er even af kunnen halen.
En zorg dus dat je na het hele gedoe even een kwartiertje gaat rijden.
.
Als je een doekje of zo voor het lampglas hangt, wordt het lamphuis nog sneller warm, en intussen verblindt je niemand.
Misschien moet je even aan het rubber voelen of de warmte al goed ingetrokken is, voordat je er echt aan gaat trekken.
Toegevoegd op 15 maart 2021 09:14: bron
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gistermiddag gedaan met de föhn en het is vrij vlot gelukt. Hartelijk dank