Kan mijn e-bike kapot zijn gegaan door de regen?

Hallo
Ik heb gisteren in de harde regen gefietst op mijn e bike maar toen ik hem thuis aan de oplader legde ging de stroom er van af (die er weer opgezet ) en ik kreeg een schok van de oplader dus ik de oplader in de accu die in de fiets zit en er gaat geen lampje branden en als ik het ijzer van de fiets aanraak terwijl die aan de oplader ligt krijg ik ook een lichte schok is mijn oplader nu kapot of mijn fiets?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
18.8K

Antwoorden (2)

De e bike kan nooit kapot gaan van de regen ik denk dat het aan je accu light
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De electronische componenten van de e-bike kunnen van binnen vochtig worden door verschillen in luchtdruk gecombineerd met regenwater. Doordat de fiets de ene dag warm in het zonnetje rijdt, en de volgende dag koud regenwater over zich heen krijgt, en dat gecombineerd met verschillen in luchtdruk, krijg je dat de electronische onderdelen zoals de regelaar van de elektrische kracht altijd een beetje vocht zullen gaan opzuigen. En het blijkt heel lastig om dat tegen te gaan, of te zorgen dat die componenten goed blijven werken ondanks indringend vocht.
Dus je e-bike kan inderdaad kapot gaan door de regen.
Er is geen aanleiding om de lader te verdenken (tenzij die ook in weer en wind gebruikt wordt).

“Ook is het voor te stellen dat bij temperatuursschommelingen het materiaal van de accu krimpt of uitzet de beschermde naden toch iets wijken, waardoor er water doorsijpelt. Een ijskoude winterse bui kan dan zomaar het einde van je accu betekenen.

Wat zijn de watergevoelige onderdelen van een elektrische fiets?

Accu: Als er water in de accu van je elektrische fiets komt, kan deze kortsluiten. De batterij loopt dan heel snel leeg en kan permanent beschadigd raken. Er moet dan wel eerst water in de kunstofbehuizing komen die spatwaterdicht is *. De contactpunten (waar de accu aangesloten zit aan de fiets) vereisen wel wat aandacht. Als die veel in contact komen met water kan daar corosie optreden.

Motor: De motor is het tweede gevoelige onderdeel. Naast dat hij beschadigd kan raken doordat er vocht bij de elektronica komt, kan er door regenwater ook mechanische slijtage optreden. Afhankelijk van het type motor is deze ook spatwaterdicht gemaakt.

Display: Het derde gevoelige onderdeel is het display. Met name displays die losgekoppeld kunnen worden kunnen door heftige regen vochtig worden en kapot gaan. Het is sowieso raadzaam om deze van je fiets te halen, maar doe dit zeker bij regen.”
https://elektrischefietser.nl/regen/

* Zoals ik in het begin al schreef: door luchtdrukverschillen worden spatwaterdichte onderdelen uiteindelijk tóch vaak vochtig van binnen. En vocht is dan het begin van het einde.

Meer informatie in de links:
https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/storing-e-bike-door-regen-18925
https://radar.avrotros.nl/forum/fiets-brommer-scooter-f78/giant-e-bike-defect-na-regenbui-t99118.html
https://www.fietsenwinkel.nl/blog/regen-ebike