Moeten bromfietsen niet gekeurd worden vooraleer ze op de weg gaan?

Ik hoor heel vaak van die grote bromfietsen die ontzettende herrie maken doordat wellicht de uitlaat of zo stuk is. Moeten bromfietsen niet zoals auto's jaarlijks gekeurd worden?
Toevoeging: of heet het motorfiets? Ik weet eigenlijk het verschil niet goed.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Amadea
3 jaar geleden
Zelf heb ik altijd het vermoeden dat er geknoeid is aan de snelheidsbegrenzer wanneer die gemotoriseerde tweewielers een enorme herrie maken. Deze moeten bij een politiecontrole vast wel op de loopband en krijgen dan hun verdiende boete.
Edraket
3 jaar geleden
De uitlaat is niet stuk, maar de eigenaar zet er een andere uitlaat op die meer lawaai maakt.
TurfGraver
3 jaar geleden
En een apk keuring zal niet helpen, zo'n uitlaat is zo vervangen en na de keuring weer terug gezet.
Controle is de oplossing.

Antwoorden (1)

In Nederland hoeven brommers en motorfietsen niet jaarlijks gekeurd te worden.
Brommer tot 50cc daarboven motorfiets