Stel: ik wordt als ik 75 jaar ben geworden afgekeurd voor mijn B-E rijbewijs. Mag ik dan nog wel gebruik blijven maken van het MA rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Ja dat mag, voor het brommerrijbewijs gelden geen keuringseisen.

"Bent u afgekeurd voor het autorijbewijs? Dan kunt u uw autorijbewijs omzetten naar een bromfietsrijbewijs. U hoeft in dit geval geen bromfietsexamen te doen. "
6 jaar geleden
Dat is in de omschreven situatie meer dan vóór die afkeuring de vraag!

Voor categorie AM is een Eigen Verklaring niet standaard vereist zoals voor de ‘hogere’ rijbewijscategorieën vanaf leeftijd 75 jaar.
Of men geschikt is om aan het gemotoriseerd verkeer deel te nemen is daarmee dus volledig te eigener beoordeling.
Indien betrokkene door de keuringsuitslag aan de weet is gekomen dat hij niet langer geschikt is voor zijn B-E, is daarmee geen enkele zekerheid verkregen over de geschiktheid om op een brommer (of een fiets) aan het verkeer deel te nemen.
Ik zou zelfs zeggen: er is daardoor juist een lichte vorm van onzekerheid ontstaan over die geschiktheid.
Het zou dan van de reden van afkeuring kunnen afhangen in hoeverre de houder van het overgebleven rijbewijs AM zichzelf nog geschikt kan achten om er gebruik van te maken.

“Regeling eisen geschiktheid 2000
Geldend van 12-05-2017 t/m heden
[...]
Hoofdstuk 1. Inleiding
Het spreekt voor zich dat de ongevalskans kan toenemen door een verminderde lichamelijke of geestelijke conditie van degene die een motorrijtuig bestuurt.”
(http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2017-05-12 )

Een na een ongeval aangesproken verzekeringsmaatschappij zal deze vanzelfsprekende basisgedachte uiteraard naar eigen inzicht kunnen inroepen om een schadeclaim af te wijzen, in geval van een met lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid voor B-E samenhangende oorzaak.
Dat de overheid het niet opportuun heeft gevonden om voor AM een keuring te verplichten, en zelfs expliciet te stellen dat men bij afkeuring voor andere rijbewijzen in beginsel zijn AM mag behouden, is geen vrijgeleide om het dan ook te gebruiken: men moet zichzelf nog steeds van dag tot dag in staat achten het niet mee afgenomen rijbewijs AM ook daadwerkelijk te gebruiken.
Hetzelfde zou kunnen gelden voor wie na een afkeuring op de (al dan niet elektrische) fiets stapt.

Het deel AM van het rijbewijs kan dus zelfs na een afkeuring voor de andere rijbewijscategorieën worden verlengd, maar daarmee is m.i. in het omschreven geval automatisch een zekere mate van twijfel gezaaid ten aanzien van het ervan gebruik blijven maken. En dat zit hier in de vraagstelling opgesloten.
De geschiktheid voor deelname aan het verkeer is in twijfel getrokken, en die moet de houder als bromfietsberijder meer dan voorheen helemaal zelf gaan bewaken.