wat is je verantwoordelijkheid na verkoop van scooter?

ik zal de situatie even uitleggen

wij hebben ongeveer 4 weken geleden onze scooter verkocht,deze scooter is nagekeken,er is een varioring ingekomen zodat deze weer de standaard snelheid had.
de scooter is verkocht en overgeschreven op de andere partij hun naam.
kort daarna werden we gebeld dat er speling in het achterwiel zat.
dit hebben wij netjes opgelost.
nu vonden ze hem te langzaam rijden,en hebben ze een draadje doorgeknipt waardoor de scooter sneller rijd.
nu knapte vandaag na ruim 3 weken knapt de v-snaar.
nu willen ze dat wij de kosten van 60 euro gaan betalen,en ze gaan gerechterlijke stappen ondernemen.

nu zou ik graag willen weten hoe het wettelijk zit

bij mijn weten is namelijk de nieuwe eigenaar verantwoordelijk vanaf het moment van de tenaamstelling,maar wie zou mij kunnen vertellen hoe het zit?
zijn wij nog verantwoordelijk of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Je hebt hem verkocht dus laat je niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik schiet dan in de stress omdat ze dreigen met gerechtelijke stappen,maar bij mij weten ben ik nu toch niet verantwoordelijk voor de gebreken na verkoop, nu zeggen ze dat ze bij een scooterzaak zijn geweest en die zaak zegt dat we helemaal geen vario erin hebben gezet en de scooter niet goed is,maar 3 week na die tijd kan ik toch niet voor hun kosten opdraaien?Wij hebben een goede scooter verkocht dat hebben wij hun ook gezegt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Miesje1981,
Als ik het goed begrijp heeft de koper weer de constructiesnelheid gewijzigd, opgevoerd dus.
Een draadje doorgeknipt of hebben zij zelf de varioring er weer uitgehaald. Er wordt zoveel beweerd als men geld wil zien.
De constructiesnelheid voor een (brom)scooter is 45 kilometer per uur. Op deze snelheid zijn alle materialen uitgevoerd.
De nieuwe koper heeft de scooter al drie weken in bezit, u bent er niet meer verantwoordelijk voor. Breken van een V-snaar kan verschillende oorzaken hebben.
Gerechtelijke stappen ondernemen in een zaak van een opgevoerde scooter lijkt mij niet slim.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"nu willen ze dat wij de kosten van 60 euro gaan betalen,en ze gaan gerechterlijke stappen ondernemen." Niemand, maar dan ook niemand met gezond verstand in Nederland gaat een gerechtelijke procedure starten die honderden euros kost vanwege een V-snaar reparatie van €60. Laat je niet gek maken, bij de overdracht is het zo dat bij overschrijving je akkoord gaat met de staat van de scooter 'as is' Dat je het wiel nog hebt gefixed getuigt van fatsoen, en verder hebben die lui niks te eisen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zit er gewoon wel een beetje mee, zeggen dat de scooterzaak zei dat we helemaal geen dingen vervangen hebben en geen varioring geplaatst hebben.
Nu gaan ze zeggen dat wij de scooter niet goed afgeleverd hebben en hun een miskoop hebben laten doen,en daarom gaan ze er een zaak van maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Ik zit er gewoon wel een beetje mee, zeggen dat de scooterzaak zei dat we helemaal geen dingen vervangen hebben en geen varioring geplaatst hebben.
Nu gaan ze zeggen dat wij de scooter niet goed afgeleverd hebben" Maar dat is hoor en wederhoor, of jouw woord tegen die van hun. Als jij van binnen weet dat je goed zit en oprecht en eerlijk bent over hoe het is gegaan dan kun je die rechtelijke gang vol vertrouwen tegemoet zien. Het is nog steeds 'wie eist bewijst' dus laat de andere partij het dan maar aantonen...
Edraket
7 jaar geleden
Zoal hierboven al is gezegd, ben je niet meer verantwoordelijk voor de scooter nadat de koop is gesloten. Dus als de koopsom is betaald. "Een zaak van maken" is grootspraak. Bedoeld om jullie bang te maken. Dit is in elk geval geen zaak waar de politie zich mee bemoeid omdat het geen betrekking heeft op het strafrecht.
Als de koper naar de politie zou gaan staat hij na 5 minuten weer buiten, omdat de politie zich niet bemoeid met conflicten over koop- en verkoop van goederen. Dit is een zogenaamde civiele zaak. Een conflict tussen twee partijen.
Daarbij eist de ene partij iets van de andere.
Maar degene" die eist, die bewijst"
Dat wordt heel moeilijk voor de koper. Voor een kleinigheid kun je geen civiele zaak starten die duizenden euro's kost. Zie ook:
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Rechtsgebieden/Civiel-recht/procedures Ik zou in elk geval niets meer betalen.
Ook niets toezeggen anders kom je nooit meer van die mensen af. Dan ben je over een jaar nog reparaties van die scooter aan het betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je een rekening van je reparatie? En een adres van de zaak die de reparatie heeft uitgevoerd . In feite ben je niet verantwoordelijk de koper had zelf een onderzoek plicht . Maar je mag ook niet bewust foute info geven . Dus aangeven O het voertuig heeft maar 1000 km gereden en het is pertinent onjuist of ja er is een vario ring geplaatst en dat klopt niet . Dat is onmogelijk te controleren door een aspirant koper . Ik bespeur toch iets verdachts kom op met die bon of die monteur die hem terug heeft afgevoerd . Bewust misleidden is oplichting of bij een nep bon valsheid in geschrifte. Denk zelf eens na of jullie daar niks in te verwijten is. Zo ja middel de zaak . Zo nee dan heb je niks te vrezen . Koop is koop behalve bij misleiding of oplichting .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wij doen altijd het onderhoud aan onze brommers zelf,en bestellen de onderdelen bij de locale scootetzaak.Deze kan dit ook bevestigen.Wij hebben zelf de variori g geplaatst,na het plaatsen ging de scooter 30 km .toen ze hem kochten wouden ze dat wij het draadje doorknipten,dit hebben geweigerd,en de koper gewaarschuwd wat de gevolgen kunnen zijn.Toen hebben ze zelf de draad door geknipt zodat hij harder ging,opvoeren dus.Ze kunnen ons niet eens duidelijk vertellen bij welke scooterzaak ze geweest zijn voor de reparatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Miesje1981, u zegt dat u voor de verkoop zelf een varioring hebt teruggeplaatst.
Stel dat dat dit niet waar zou zijn, dan blijft nog als een paal boven water dat de koper bij een testritje heeft kunnen constateren dat de snelheid van de scooter hoger was dan de maximale toegelaten constructiesnelheid.
Voor een snorscooter is dat 25 km/uur en voor een bromscooter 45 km/uur.Een normale brom- of snorscooter heeft een maximale cilinderinhoud van 50cc. Alles daarboven is een motorscooter.
Mij is niet duidelijk of het om een brom- of snorscooter gaat, hoewel dit voor de gevolgen van de koop niet uitmaakt. U vermeldt dat de scooter 30km/uur haalde. Dit is voor een snorscooter te snel en voor een bromscooter te langzaam. Dit heeft de koper allemaal zelf kunnen testen, heeft hij dit niet gedaan dan is dat zijn eigen verantwoording.
Vermijd van nu af aan alle contact. Het voorstel van de koper aan u om een draadje door te knippen had een aanwijzing moeten zijn om met deze persoon niet in zee te gaan.
Het gezegde:'Gedane zaken nemen geen keer" geldt voor u allebei. De koop kan niet ongedaan gemaakt worden, de koper moet de gevolgen zelf dragen.

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp heeft de koper weer de constructiesnelheid gewijzigd, opgevoerd dus.
Een draadje doorgeknipt of hebben zij zelf de varioring er weer uitgehaald. Er wordt zoveel beweerd als men geld wil zien.
De constructiesnelheid voor een (brom)scooter is 45 kilometer per uur. Op deze snelheid zijn alle materialen uitgevoerd.
De nieuwe koper heeft de scooter al drie weken in bezit, u bent er niet meer verantwoordelijk voor. Breken van een V-snaar kan verschillende oorzaken hebben.
Gerechtelijke stappen ondernemen in een zaak van een opgevoerde scooter lijkt mij niet slim.
Het is ook niet van belang of er door u wel of geen vario is teruggeplaatst. Stel dat dit niet was gebeurd, dan had de koper kunnen controleren via een proefrit dat het om een opgevoerde brommer gegaan zou zijn. Het zou dus al helemaal niet om een verborgen gebrek kunnen gaan.
Het gespratel van de koper begint drie weken nadat de brommer is gekocht, betaald, gebruikt en waarvan de constructiesnelheid daarna weer is gewijzigd. Hiermee vervalt al uw verantwoordelijkheid.

Toegevoegd na 25 seconden:
gespratel = gespartel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie de link bij de reactie van @Edraket.
Hierbij de folder waarop men kan lezen welke routes de koper moet volgen om een civiele procedure te starten
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/R005-Civiele-procedure.pdf Stel dat de koper een civiele zaak begint, dan kon het wel eens zo zijn dat dit tot een strafzaak leidt met in de hoofdrol de koper. Leugens en bedrog worden door rechters niet op prijs gesteld.
Vermeid alle contact, zowel schriftelijk als mondeling, blijf ver bij hem vandaan.