Als je rijbewijs is ingevorderd, mag je dan nog wel brommer/snorfiets rijden ?

Naar aanleiding van een stukje "Wegmisbruikers" gisteravond.

Daarin waren twee mensen die wegens snelheidsovertredingen hun rijbewijs (tijdelijk) kwijtraakten, en in de periode tot ze die terug hadden, geen motorvoertuig meer mogen besturen. Logisch.

Nu heeft iedereen die boven de 18 is en een rijbewijs heeft, automatisch een 'bromvergunning' zonder daarvoor een separaat bromfietscertificaat te hoeven halen. Maar mag je onder je roze papiertje (pasje tegenwoordig) in een dergelijk geval nog wel op een brommer of - nog eenvoudiger - snorfiets of Spartamet rijden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37.6K

Antwoorden (2)

nee met een ingevorderd autorijbewijs mag je niet meer de weg op met een ander voertuig waarvoor een rijbevoegdheid rijbewijs nodig is.

Dit heb ik daarover gevonden:
Mag ik rijden als mijn rijbewijs is ingevorderd?

Rijden is strafbaar, u heeft immers geen rijbewijs. U kunt dan ook als u betrapt wordt een boete of zelfs een gevangenisstraf invoeren. Dit geldt niet alleen voor een auto maar voor elk gemotoriseerd voertuig dus ook een brommer of een tractor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar voor een tractor heb je geen rijbewijs nodig, en dat werd gisteren zelfs nog nadrukkelijk gemeld in die uitzending : die knul mocht nog WEL op de tractor "maarja, daar kom je een beetje moeilijk mee in Amsterdam".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo`n tractor heeft wel voordelen in Amsterdam.
Er passen geen wielklemmen op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol:. Ik vraag me alleen af of je er mee door al die smalle straatjes komt.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een tractor heb je wel degelijk een rijbewijs nodig. Mijn zoon kreeg op school geen trekkerbewijs omdat hij nog geen 16 was. Wel was hij de beste tractorchauffeur van zijn leerjaar.
Wilde hij een rijbewijs voor de tractor hebben moest hij opnieuw rijexamen doen als hij 16 was. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/heb-ik-een-rijbewijs-nodig-om-op-een-tractor-trekker-te-mogen-rijden.html
Nee dat mag niet, want die vergunning is ook een rijbewijs geworden, alleen hoefde de ouderen het niet te halen dmv een certificaat wat een tijd is geweest maar kregen die gewoon.Nu moet iedereen het halen net zoals een auto rijbewijs