waarom maakt mijn schakelbrommer toeren na langere afstand rijden?

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een schakelbrommer,
Ik heb nu al een paar keer het volgende gehad:

Ik rijd +-50, 1 stuk continue'e snelheid ~1km lang. (Gas op ongeveer zelfde positie)
En daarna uit het niets schieten de toeren omhoog en kan ik het niet stoppen zonder de brommer uit te schakelen door middel van de sleutel.

Daarna start hij gewoon weer alsof er niets aan de hand is.

Merk: Keeway.
Type: TX50.
Bouwjaar: 2010.
Aantal cc's: 50.

Weet iemand wat hiermee aan de hand is?
Waar moet ik het probleem zoeken?

Mvg Do

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Klinkt als een versnellingsbak-probleem, "uit de versnelling schieten" genoemd. Vaak is er dan iets versleten. Wat is dat "niet te stoppen", dat je 'm ook stationair niet in een versnelling krijgt? Dan gaat ontkoppelen niet goed. Is de moeite waard om te checken, want versnellingsbak reparaties zijn niet goedkoop. Als stilstaand gas geven in z'n vrij anders klinkt en voelt dan in een versnelling, onkoppelt 'ie niet goed. En zorgt voor extra slijtage bij het schakelen.

Er is trouwens een brommerforum. Heet ook zo: .nl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je antwoord,
Kan het niet met de koppelingskabel te maken hebben? Is het de moeite waard om die te vervangen om een poging doen om eventueel het probleem te verhelpen? Mvg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Niet te stoppen"
Dat hij dan in zn neutraal naar een hoog toerental klimt en daar blijft. Dat het pas stopt wanneer ik het contact uit-draai
Bordensteker
6 jaar geleden
Als hij ineens hoge toeren maakt, is hij “uit zijn versnelling geschoten”, zoals Sanskelotje ook schrijft.
Ik neem even aan dat het een motorblok is met voetschakeling. Dan vrees ik dat de versnellingsbak niet in orde is. Als de motor bovendien daarna niet tot bedaren te brengen is, dan zou ik zeggen dat het gas is blijven hangen.
Maar dan zou je met afzetten door middel van de contactsleutel en weer starten nog steeds last moeten hebben van dat gas dat is blijven hangen. Dus je beschrijving van het probleem is onvolledig of niet duidelijk genoeg. De stilstaande brommer weer in een versnelling schakelen terwijl de opnieuw gestarte motor hoge toeren draait, is ook bij een goed werkende koppeling zeer slecht voor de versnellingsbak. Aan de koppelingskabel kan het volgens mij overigens nou juist niet liggen.
Iemand die jou met de brommer bezig ziet zal veel beter kunnen oordelen wat er fout kan zijn, en het beste lijkt mij er iemand mee te laten rijden die schakelbrommers gewend is.
En dan hoop ik voor die persoon dat in ieder geval de remmen wel goed werken. Op je vraag waar je het probleem moet zoeken, zou ik eigenlijk moeten zeggen: bij de vorige eigenaar ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@lopez: @Bordensteker: Dat ziet er niet best uit. Ik vroeg om "niet te stoppen" toe te lichten, omdat ik dacht dat het misschien betekende: uit de versnelling blijven. Maar het kan bijna niet anders betekenen, dan dat de gasschuif niet dicht gaat. En dat alleen bij zo´n hoog toerental? Heb er nog nooit van gehoord. Toerental heeft geen invloed op de gashandle, of de gaskabel. Behalve trillingen, en dat verband lijkt me onwaarschijnlijk. Blijft over de luchtstroom die een toch al stroeve of vervuilde gasschuif net van stroef naar _te_ stroef laat gaan. Of zoiets maar dan met een naald. Maar nogmaals: theorie. Bordensteker slaat de spijker op de kop, mbt. waar je het moet zoeken. Twee problemen, die kunnen niet beide pas bij jou begonnen zijn. In heel verschillende onderdelen, waar toch een verband tussen lijkt te zijn, Toeval bestaat, maar dit is wel heel toevallig. Wat kan een verband zijn? Mijn ongunstige vermoeden: de hoofdoorzaak, zat op het zadel, draaide aan het gas en trapte op de schakelpedaal. Hield misschien van toeren maken, of loste het hangen van het gas op door wat harder op het pedaal te trappen. Ik zeg niet: de verkoper. Die heeft zeker de schijn tegen. Helemaal als er extra dikke olie in je brommer lijkt te zitten.
Maar het _kan_ anders gegaan zijn(*). Bijv. iemand wou die brommer kopen, en mocht een uurtje proefrijden. Het was toen nog niet zo erg, maar het gas bleef wel hangen. Die denkt: "godverdegodver...wat een l*l nou, ik ga niet lopen" (....) Teruggekomen vindt hij de broer van de verkoper er wel erg sterk uitzien, dus hij zegt alleen dat 'ie de brommer toch maar niet koopt. Gebeurt niet vaak, Behalve In detectives en thrillers. Daar is het _altijd_ anders gegaan