Mijn zoon heeft met drank op schade gemaakt, ben ik ook verantwoordelijk voor de schuld die hieruit voortvloeit?

Mijn zoon woont bij zijn vader, is 20 en heeft met drank op met snorscooter een stilstaande auto aangereden, persoon achterop heeft letsel.
Ikzelf zit net boven bijstandsniveau, moet ik nu meebetalen aan deze schuld? En zoja, ook nadat hij 21 is geworden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Zover ik weet hoe je helemaal niets te betalen. Je moet allemaal mee betalen aan kosten van levensonderhoud tot zijn 21ste. Schulden of schade is hij zelf verantwoordelijk voor.
Rieneke1
6 jaar geleden
Wat jodyenboyke zegt. Na 18 jaar ben je voor gemaakte schulden niet aansprakelijk. Zijn vader ook niet trouwens.
Utrecht
6 jaar geleden
Als hij 20 is kan hij mooi zelf meebetalen aan de schade (zal toch een bijbaantje hebben?).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat je mogelijk een periode een extra gast aan tafel opleveren . Dus wanneer hij zn boetes en schulden moet betalen komt hij bij jou de pannen leeg eten . Laat hem direct zn Brommer op knappen en verkopen. Kan die de eerste kosten mee opvangen . Een oude fiets zou het beste zijn maar met drank aan het verkeer deelnemen moet gevolgen hebben . Laat hem goed op zn blaren zitten anders herhaald de situatie zich . Ook met de fiets niet drinken .
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou me vooral zorgen maken om de schade mbt het letsel. Dat loopt sneller op dan schade aan blik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helemaal mee eens paulus811, schuld hebben aan letselschade kan ingrijpender gevolgen veroorzaken dan materiële schade.
https://flyct.nl/slachtoffer/

Antwoorden (2)

Nee, je bent niet verantwoordelijk/aansprakelijk voor de schulden van een meerderjarig kind.

Je bent wel verantwoordelijk (tot zijn 21e) voor zijn levensonderhoud, maar hij is zelf verantwoordelijk voor wat hij met dat geld doet. Overigens betekent dat 'verantwoordelijk voor levensonderhoud' vooral, dat je zoon ergens anders een uitkering kan krijgen, niet dat jij verplicht bent om hem een vaste hoeveelheid geld te geven.
6 jaar geleden
Nee tot het 18e jaar van de kinderen hebben ouders kans om aansprakelijk te worden gesteld voor (onrechtmatige) daden van hun kinderen. Vanaf het 18e jaar zijn kinderen meerderjarig en helemaal zelf aansprakelijk (dus ook financieel) voor hun daden.

Alleen tot hun 21e hebben ouders een onderhoudsplicht. Wat wil zeggen dat ze moeten zorgen voor de opvoeding en verzorging van hun kinderen.
Die zorgplicht houdt niet in dat (één van de) ouders juridisch aansprakelijk is voor de daden van hun kinderen. Wel kan er bijv. een 'verplichting' op de ouders rusten om de kinderen te leren dat rijden met alcohol op niet mag als onderdeel van hun opvoeding.

Dus ook al wordt uw zoon 21 dan zal dat ic niet veel veranderen. Wel is het zo dat inderdaad de onderhoudsplicht niet stopt bij echtscheiding of uitwoning.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht

http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/aansprakelijkheidsrecht/aansprakelijkheid-voor-personen/aansprakelijkheid-ouders-voor-schade-veroorzaakt-door-de-kinderen-.htm