Kan ik mijn snorfiets op mijn ouders verzekeren?

ik ben 18 en heb een nieuwe snorfiets (vespa ciao). ik wil deze verzekeren, maar zodra ik hem op mijn eigen naam zet betaal ik jaarlijks ongeveer 140 euro. als ik hem via mijn moeder doe verzekeren betaal ik net 3 euro per maand. inclusief alles ongeveer 4 tientjes voor een jaar.

kan dit gewoon? ik heb een rijbewijs en ben dan gewoon een bestuurder op een snorfiets wat via mijn moeder is verzekerd. kan dit allemaal probleemloos?

1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan wel, maar daar zitten wel risico's aan. Er zijn verzekeringen die als jij een ongeluk veroorzaakt een hoger eigen risico vragen, maar er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die in zo'n geval niet uitkeren vanwege fraude (als zij hiervan niet op de hoogte zijn gesteld).
Ook als je geen ongeluk veroorzaakt heeft dit een nadeel, je bouwt dan geen no claim op, wat je verzekering in de toekomst onnodig duur kan maken.
Als je het kunt betalen, is het verstandig de verzekering op jouw naam te zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@janprokles, zoiets noemen wij thuis: de boel beduvelen. Voor één leugentje, heb je er zeven nodig om ze in stand te houden.
janprokles
7 jaar geleden
@JoanDArc, ''de boel beduvelen'' is het me wel waard als het me bijna 100 euro per maand kost. haahahahah

Antwoorden (1)

Hoi,

Het verzekeren van je bromfiets op de naam van iemand anders is zeker mogelijk.
Dit is alleen NIET verstandig.

Redenen:

1. Wanneer er een ongeluk gebeurd, en de verzekeraar komt erachter dat je de verzekering op de naam van iemand anders hebt gezet, kan de verzekeraar weigeren om de schade uit te keren. (geval van fraude)

2. Wanneer je een verzekering op je eigen naam zet, bouw je schadevrije jaren op. Hiermee kan je in de toekomst veel besparen op je premie.

3. Wanneer je de verzekering zet op de naam van iemand anders (in dit geval een van je ouders), profiteer je in principe van de lagere premies van de ander. In geval van schade, verliest die persoon zijn schadevrije jaren en dus ook zijn lagere premiekosten. Hiernaast kan de verzekeraar, wanneer hij erachter komt dat de schade is veroorzaakt door een jongere, besluiten om het eigen risico omhoog te halen. Wisselen van verzekeraar heeft in dat geval dan geen profijt