Zal ik een blauw of een Geel kenteken scooter kopen?

Dit is echt een persoonlijke vraag...
Ik wil graag een scooter kopen, maar ik zit erg te twijfelen tussen een scooter met een blauw of geel kenteken...
Ik ga er kleine afstanden mee rijden (elke dag 1 km heen en terug naar school + 4km naar voetbal vier keer in de week). Het lijkt me gewoon leuk om te hebben om in m'n vrije tijd een beetje op te rijden! Ik weet ook niet of ik bv valbeugels of een windscherm kopen...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.5K
dudemeister
7 jaar geleden
zonder helm, heerlijk de wind door je haren
alles moe tmaar snel snel
voor kleine afstanden prima zonder helm

Het beste antwoord

De snorscooter met het blauwe kenteken is geschikt voor het rijden van kortere afstanden en de bromscooter met het gele kenteken is geschikt voor het rijden van langere afstanden.
Bij de snorscooter hoeft men geen helm op en mag men op het fietspad.
Bij brommerscooters is het dragen van een helm verplicht en men mag er in veel steden niet mee op het fietspad rijden.
Voor beide types is een minimum leeftijd van 16 jaar en een bromfietsrijbewijs of autorijbewijs vereist en uiteraard een verzekering.
Een windscherm is in Nederland altijd nuttig en het beschermd je ogen tegen rondvliegend vuil. Wel of geen valbeugels kiezen is afhankelijk van wat je financiële mogelijkheden nog zijn. Maar kies je ervoor, laat deze dan gelijk monteren, anders komen er later extra kosten bij.
Mijn mening is dat als je altijd zulke korte afstandjes rijdt je het best voor een snorscooter kunt kiezen met windscherm. Vaak is het op een fietspad drukker maar ook vaak veel veiliger en een helm mag je natuurlijk altijd dragen.

Toegevoegd na 17 minuten:
De prijs voor een snorscooter en een brommerscooter zijn bij alle uitvoeringen ongeveer gelijk.
Benzineverbruik verschilt niet veel.
De verzekeringspremie voor een snorscooter is lager dan voor een brommerscooter.
Je mag op bijna alle fietspaden rijden behalve die met het langwerpige blauwe bord "fietspad", het onverlichte fietspadbord G13
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke!! Heel erg bedankt!!! Echt een super antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nogmaals bedankt!