wat doet een vliegwiel eigenlijk op een Vespa Ciao (piaggio)?

ik ben de afgelopen weken steeds meer een beetje aan het hobby'en met mn nieuwe Vespa. maar dan moet ik eerst natuurlijk tot op het puntje weten wat alles doet.
daarom ben ik me de laatste dagen aan het afvragen wat het vliegwiel nu eigenlijk precies doet? kan iemand me verder helpen?

1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.scooterhulp.com/elektronica/12732-de-ontsteking-van-een-moderne-scoot.html
Reddie
8 jaar geleden
@freekfluweel, prachtige website, maar het vertelt niet wat de "functie" van het vliegwiel is.
janprokles
8 jaar geleden
idd Reddie :')

Het beste antwoord

Het uitdrijven van de uitlaatgassen, het aanzuigen van lucht en benzine, en het comprimeren van die gassen kosten energie. Die wordt geleverd door de draai-energie van het vliegwiel.
Het vliegwiel krijgt er tijdens de arbeidsslag (de verbranding en expansie) weer een stoot energie bij.
Het vliegwiel is dus nodig voor de energie opslag.
8 jaar geleden
janprokles
8 jaar geleden
u heeft me geholpen, dankjewel :)