wat voor zin heeft een accu op een schakelbrommer?

Hallo, ik heb een schakelbrommer waarvan de accu nooit gewerkt heeft nu kan ik wel een nieuwe kopen maar vroeg ik me af wat ik er eigenlijk eraan heb want elektrische strart heeft hij niet en licht doet het altijd al als hij aan staat

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De zin van de accu is dat hij meerwaarde geeft. Zo brengt hij bij het starten het ontstekingssysteem op spanning en zal dus sneller en makkelijker starten met je kickstarter. Je hebt gelijk de juiste ontstekingsspanning op je bougie. Ook bij stationair draaien omdat de accu het stroomcircuit aanvult.
Nu moet je zelf met de kickstarter stroom genereren in de ontstekingsspoel. Dit geeft een minder sterke vonk aan de bougie omdat niet het volledige spanningsveld wordt opgebouwd waarbij je misschien meerdere keren moet starten om de brommer aan 'de praat' te krijgen. En je loopt het risico dat je brommer 'verzuipt' met name bij koude dagen omdat het benzine mengsel condenseert tegen de koude cilinderwand.
Ook je achterlicht blijft branden (zoals jijgroot beschreef) Dit is ook een stukje veiligheid.
Mocht je brommer verder prima starten dan kun je het laten zo het is en kies je zelf voor de meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk dat dit antwoord is gekozen als best, maar het ontstekingsgedeelte van een schakelbrommer is volledig gescheiden van de accu en het laadstroom gedeelte. Het zijn twee aparte circuits. Het wel of niet aanwezig zijn heeft geen enkele invloed op de sterkte van de vonk. Het voordeel van het gebruiken van een accu is idd dat bij stationair toerental je verlichting blijft werken en ook evt aanwezige richtingaanwijzers blijven hun werk goed doen.

Andere antwoorden (1)

Dan blijft (rem)light branden als motor uitvalt.