Voordelen elektrische scooter
Starten – Een elektrische scooter hoeft niet gestart te worden omdat de motor altijd klaar is voor gebruik. Startproblemen kent dit type scooter niet. Geef je geen gas dan is de motor uit. De elektromotor, welke voor de aandrijving zorgt, kent geen stationair toerental zoals bij een normale verbrandingsmotor het geval is. Hierdoor kost het ook geen brandstof als je stil staat in het verkeer.

Onderhoud – Een verbrandingsmotor kent onderhoud in tegenstelling tot een elektromotor. Er zijn veel minder bewegende onderdelen en daardoor is de elektromotor vele malen betrouwbaarder. Het enige onderhoud zijn in feite de remmen, banden en accu. Ga je goed met de accu’s om en zorg je ervoor dat deze regelmatig worden opgeladen, dan doe je er heel lang mee.

Brandstofkosten – Wanneer je de elektriciteit ook als brandstof ziet dan merk je dat elektrisch rijden toch een stuk goedkoper is. Benzine is duurder dan elektriciteit. Je hoeft overigens geen extra kilometers te maken en tijd in te leveren om je tanken.

Nadelen elektrische scooter
Actieradius - Ook de elektrische scooter kent een aantal nadelen. Het actieradius is namelijk kleiner. Dit betekent dat je met een volle accu minder kilometers kunt afleggen dan een volle brandstoftank. Een brandstof (benzine) scooter die 1:40 verbruikt en een tankinhoud heeft van 5 liter, kan een afstand afleggen van zo’n 200 km. Met een volle accu haal je vaak niet meer dan 100 km. Wel kun je die elke dag weer thuis opladen zodat hij de volgende dag weer het volle bereik heeft.

Opvoeren - Wanneer je de scooter wil opvoeren dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. In dat geval kun je beter gaan voor een brandstofscooter waarbij de 2-takt weer sneller te maken is dan de 4-takt.

Accu’s vervangen - Wanneer het moment aanbreekt dat de accu’s vervangen moeten worden dan zijn de kosten wel wat hoger. Over de gehele levensduur van de scooter vallen deze kosten op zich nog best wel mee omdat je niet om de zoveel duizend kilometer een onderhoudsbeurt hoeft te plegen aan de brandstofmotor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
goed antwoord, al mis ik de voor en nadelen voor de omgeving. Je hoort die dingen niet aankomen, maar stoten geen stinkende gassen uit (althans, niet direkt uit de scooter. Dat doet de electriciteitscentrale voor je)