Puch komt wel op toeren maar komt niet vooruit, wat is er mis?

Mijn puch komt wel op toeren maar komt niet vooruit. Het gaat hierbij om een puch met KICKSTART blok, dus niet zo'n eentje die je moet aanlopen. De ketting/tandwielen zitten er gewoon op, dus het is echt iets met het blok zelf. Ik dacht zelf eigenlijk aan de koppeling, dat die kapot is. Maar ik hoor verder geen gerammel of iets dergelijks. Een versleten koppeling zou het ook kunnen zijn dacht ik, maar dan zou hij tenminste een klein beetje vooruit moeten gaan. Kortom, het blokje maakt toeren maar komt niet vooruit. Iemand enig idee wat er mis is en hoe te repareren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Een puch maxi blokje is een uiterst simpel blokje om aan te sleutelen....

leg je brommer op zijn linker zijkant en schroef het koppelingsdeksel er af (zit recht tegenover de ontsteking).

als die er af is kun je kijken wat het probleem is, er zijn m.i. 4 mogelijkheden:

- koppeling versleten (lijken een beetje op remschoenen)
- koppeling staat "vast" door centrifugaalkrachten horen de schoenen naar buiten geslingerd te worden tegen het koppelingshuis
- koppeling zit los op de krukas, losgelopen of een gebroken spie zal hier de oorzaak van kunnen zijn.
- tandwiel en koppelingshuis zijn van elkaar los gebroken.

haal gewoon de hele koppeling er uit en kijk alles na of het nog heel is, je kunt het met een uurtje klaar hebben, gebruik wel nieuwe pakkingen bij het monteren.

schoenen -> 1 ~ 1,5 mm profiel = o.k.
kun je met een schroevendraaier de schoentjes iets naar buiten wippen en komen deze dan weer soepel terug is dat o.k.

de veertjes zijn overigens heel iritant om terug te plaatsen als je nieuwe schoentjes monteerd, het makkelijkst is de gehele koppeling mee te nemen naar een dealer en daar te laten controleren / vervangen.

succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heeft hij te weinig compressie en lekt er gas weg langs zuigerveren of koppakking. Er kan ook een lekke pakking tussen carburateur en cilinder zitten waardoor hij vals e lucht aanzuigt.
Is de ontsteking in orde?
Je moet alles punt voor punt controleren voor je tot een conclusie kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De koppeling pakt niet meer!
Dit kan diverse oorzaken hebben.
Moeilijk te beoordelen op afstand.
Koppeling is niet versleten maar het zogenaamde contact tussen motor en koppeling is kapot!
Dit kan een kleinigheidje zijn.
Als je wilt (leren) sleutelen dan is een puch blokje ideaal!
Maar wil je het simpel houden, dan vervang het complete blok! Een 2de hands blok overzetten is vaak makelijker dan de koppeling repareren.

Koop een vraagbaak van puch en zorg voor goed gereedschap! Een beetje nadenken en het komt goed!