Grotere wielen werken als zeg een groter tandwiel op de aandrijving . Het kost meer energie om een omwenteling te maken ( minder snel optrekken ) maar draait het zaakje maakje grotere slagen . Dus kijk naar je fiets hoe een zicht bare versnelling werkt . Hoe groter de velg ( band ) omtrek des grotere stap je maakt . Maar :):) je ziet het meestal niet terug op je snelheids meter omdat die vaak de omwentelingen meet . Dus monteer je grotere wielen dan trek je minder snel op maar rij je harder . Of je moet pk ( kracht ) genoeg hebben om dat grotere wiel rond te krijgen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat is nu het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de start kost het meer energie . Op de lange weg minder . Dus wegrijden gaat langzamer of kost meer energie . Rij je een maal dan is de grotere wiel omvang mogelijk zuiniger naar dan neemt de rij wind toe en dat moet weer opgebracht worden met extra energie . Dus kort gezegd kleine wielen geven een snellere aanvang snelheid en zijn op een lang stuk minder efficiënt . Daarom heeft men de versnelling omdat te compenseren .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je onderbouwing vind ik prima maar het is m.i. geen antwoord op de vraag of er minder benzine/elektra verbruik is.
Ik geef geen waarde oordeel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op moment dat ik schrijf meer energie kan dat zijn benzine of electra . Vraag steller geeft niet aan wat de aandrijving is . Meer energie is meer benzine . Dus bij de start met grotere wielen is meer brandstof nodig rolt het zaakje dan zijn grotere wielen in het voordeel met lager gebruik bij zelfde snelheid . Maar ga je dan toch sneller dan is het door de progressief toenemende rij wind snel gedaan met dat voordeel . Dus er is geen simpel eenduidig antwoord . Bij veel korte start's zijn kleine wielen in het voordeel . Qua benzine ( energie ) gebruik .
Bij een schakelbrommer / -scooter zal de motor bij grotere wielen iets langzamer draaien bij dezelfde rijsnelheid, daardoor neigt het geheel iets zuiniger te worden. Maar de motor moet duidelijk harder werken om de gewenste snelheid te bereiken, en daardoor valt het zuiniger verbruik deels weg, en neemt de motorslijtage wellicht iets toe.
De ontwerper heeft de ideale verhouding tussen snelheid en acceleratie nagestreefd, en daar iets aan veranderen zal in veel gevallen domweg een minder gunstig compromis geven tussen die twee doelen (snelheid cq verbruik, en acceleratie).
Als je Googelt op de termen grotere wielen snelheid verbruik dan vind je allerlei door de deelnemers vaak slecht begrepen discussies over dit onderwerp bij auto’s. Het blijkt een geliefd onderwerp!

Maar bij de meeste scooters speelt iets anders. De gangbare modellen scooters hebben namelijk een continu variabele transmissie. Dat is een automatische versnellingsbak met een oneindig aantal mogelijke overbrengingsverhoudingen. Het Pientere Pookje van DAF uit de jaren zestig.
Zo’n bak zal het effect van grotere wielen op de overbrengingsverhouding (het ‘verzet’) (en daarmee het brandstofverbruik) automatisch compenseren. Want zo’n automaat kiest dan een iets andere overbrengingsverhouding.
Van het iets grotere gewicht van de grotere wielen mag je hoogstens een bescheiden negatief effect verwachten.

Dan is er een tweede verschil. In Nederland is het zo dat ‘snor’- en ‘brom’scooters vanwege de wettelijke voertuigeisen in principe kunstmatig “afgesteld” (beperkt) zijn op een constructiesnelheid die lager ligt dan wat het motortje zelf kan presteren. Deze afstelling (als hij er nog inzit!) werkt als een begrenzing van het mogelijke bereik van de automatische keuze van de meest ideale overbrengingsverhouding. Het maximaal mogelijke ‘verzet’ wordt hierdoor beperkt en de snelheid wordt begrensd door het maximale toerental van de motor.

Als je een met een varioring ‘begrensde’ scooter nu op grotere wielen zet, dan zal die voortaan op een wat hogere eindsnelheid begrensd zijn (bij een gelijkgebleven snelheidsaanwijzing). Ga je standaard met die hogere snelheid rijden, dan zal het verbruik door de grotere luchtweerstand uiteraard toenemen; blijf je je netjes aan de max. snelheden houden, dan wordt het verbruik door het wat lagere toerental juist zuiniger.

Maar als er al geen varioring meer in zit, dan compenseert de transmissie voor de grotere wielen, en is er nauwelijks effect op het verbruik.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Nu nog de elektrische scooter. Hierbij zullen grotere wielen ervoor zorgen dat je mogelijk iets minder vlot optrekt (maar aangezien een elektromotor juist bij lagere toerentallen meer koppel heeft zal dat waarschijnlijk amper merkbaar zijn), terwijl de topsnelheid iets hoger kan liggen (maar ook iets meer met tegenwind of meewind kan gaan variëren). Het elektraverbruik zal bij gelijk gehouden rijsnelheden niet veel anders zijn, maar bij het benutten van de met meewind wat hogere topsnelheid kan het verbruik oplopen, terwijl dus de motor bij wind tegen harder moet zwoegen en dat gaat ook stroom kosten.