Bevordert een grotere wieldoorsnee bij een scooter minder benzine-/electraverbruik?

Weet jij het antwoord?

/2500

Grotere wielen werken als zeg een groter tandwiel op de aandrijving . Het kost meer energie om een omwenteling te maken ( minder snel optrekken ) maar draait het zaakje maakje grotere slagen . Dus kijk naar je fiets hoe een zicht bare versnelling werkt . Hoe groter de velg ( band ) omtrek des grotere stap je maakt . Maar :):) je ziet het meestal niet terug op je snelheids meter omdat die vaak de omwentelingen meet . Dus monteer je grotere wielen dan trek je minder snel op maar rij je harder . Of je moet pk ( kracht ) genoeg hebben om dat grotere wiel rond te krijgen .

Bij een schakelbrommer / -scooter zal de motor bij grotere wielen iets langzamer draaien bij dezelfde rijsnelheid, daardoor neigt het geheel iets zuiniger te worden. Maar de motor moet duidelijk harder werken om de gewenste snelheid te bereiken, en daardoor valt het zuiniger verbruik deels weg, en neemt de motorslijtage wellicht iets toe. De ontwerper heeft de ideale verhouding tussen snelheid en acceleratie nagestreefd, en daar iets aan veranderen zal in veel gevallen domweg een minder gunstig compromis geven tussen die twee doelen (snelheid cq verbruik, en acceleratie). Als je Googelt op de termen grotere wielen snelheid verbruik dan vind je allerlei door de deelnemers vaak slecht begrepen discussies over dit onderwerp bij auto’s. Het blijkt een geliefd onderwerp! Maar bij de meeste scooters speelt iets anders. De gangbare modellen scooters hebben namelijk een continu variabele transmissie. Dat is een automatische versnellingsbak met een oneindig aantal mogelijke overbrengingsverhoudingen. Het Pientere Pookje van DAF uit de jaren zestig. Zo’n bak zal het effect van grotere wielen op de overbrengingsverhouding (het ‘verzet’) (en daarmee het brandstofverbruik) automatisch compenseren. Want zo’n automaat kiest dan een iets andere overbrengingsverhouding. Van het iets grotere gewicht van de grotere wielen mag je hoogstens een bescheiden negatief effect verwachten. Dan is er een tweede verschil. In Nederland is het zo dat ‘snor’- en ‘brom’scooters vanwege de wettelijke voertuigeisen in principe kunstmatig “afgesteld” (beperkt) zijn op een constructiesnelheid die lager ligt dan wat het motortje zelf kan presteren. Deze afstelling (als hij er nog inzit!) werkt als een begrenzing van het mogelijke bereik van de automatische keuze van de meest ideale overbrengingsverhouding. Het maximaal mogelijke ‘verzet’ wordt hierdoor beperkt en de snelheid wordt begrensd door het maximale toerental van de motor. Als je een met een varioring ‘begrensde’ scooter nu op grotere wielen zet, dan zal die voortaan op een wat hogere eindsnelheid begrensd zijn (bij een gelijkgebleven snelheidsaanwijzing). Ga je standaard met die hogere snelheid rijden, dan zal het verbruik door de grotere luchtweerstand uiteraard toenemen; blijf je je netjes aan de max. snelheden houden, dan wordt het verbruik door het wat lagere toerental juist zuiniger. Maar als er al geen varioring meer in zit, dan compenseert de transmissie voor de grotere wielen, en is er nauwelijks effect op het verbruik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100