Wie heeft voorrang?

Als ik (als bromscooter) aankom rijden en ik ga rechtdoor en op de hoek staan 2uitladende vrachtwagens geparkeerd (die daar niet mogen staan en mijn zicht van rechts belemmeren) en dr komt een fietser aan van rechts die ook niks kon zien en er komt een botsing wiens schuld is het dan???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Volgens de verkeerswet moet je je snelheid zodanig aanpassen dat je tot stilstand kunt komen op het weggedeelte dat je kunt overzien, en dat vrij is.

Het beste antwoord

De fietser heeft voorrang, deze komt van rechts. Dat de vrachtwagens daar staan, is geen reden om geen voorrang te verlenen. De vrachtwagens kunnen alleen beboet worden als ze daadwerkelijk door een agent worden gezien. Jullie hadden beiden vaart moeten minderen, totdat jullie konden zien of er een ander voertuig naderde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Inderdaad, snelheid aanpassen.
Volgens de verkeerswet moet je snelheid zodanig zijn dat je tot stilstand kunt komen op het weggedeelte dat je kunt overzien, en dat vrij is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is begrijpelijk maar aangezien de botsing niet in het voorrangsvlak is gebeurd en de fietser een te scherpe bocht nam waardoor het op mijn wegdek gebeurde neem ik aan dat de fietser fout zit?
Bordensteker
9 jaar geleden
Je hebt verschillende vragen gesteld. Wie voorrang heeft is beantwoord. Dat je de fietser slecht of niet kon zien verandert daar niets aan. Wie er schuld hebben aan de botsing is iets anders.
De hoofdschuldige is degene die geen voorrang geeft. Maar degene die voorrang heeft, maar die niet krijgt, néémt dus voorrang, en dat is ook fout. U schrijft: “aangezien de botsing niet in het voorrangsvlak is gebeurd en de fietser een te scherpe bocht nam waardoor het op mijn wegdek gebeurde neem ik aan dat de fietser fout zit?” Wat is een voorrangsvlak? Onduidelijke of zelfbedachte termen maken de zaak niet helderder.
Als de fietser fout het kruispunt opreed, kan dat hem verweten worden, maar daardoor verliest hij zijn voorrang nog niet. Voor de schuldvraag is ook nog van belang dat de fietser in de ogen van de wetgever een “zwakke verkeersdeelnemer” is. Dat draait de bewijslast om: als gemotoriseerde (en verplicht tegen aansprakelijkheid verzekerde) verkeersdeelnemer moet u bewijzen dat u alles gedaan heeft om een botsing te vermijden.
(http://www.judex.nl/rechtsgebied/letselschade_%26_ongevallen/verkeersongevallen/artikelen/218/verkeersongevallen-tussen-motorvoertuigen-en-fietsers-of-voetgangers.htm) Als u de schuld bij de fietser wilt leggen, dan zult u dus moeten bewijzen dat zijn foute routekeuze over het kruispunt mede of geheel de aanrijding heeft veroorzaakt. Dat zal wel erg lastig worden, tenzij de plek van de omgevallen fiets en bromfiets vastgelegd is, en daaruit een conclusie te trekken is.