Mag ik mijn scooter verzekeren op mijn vaders naam?

Ik heb een scooter en wil hem graag verzekeren. Dat wil ik dus doen op mijn vaders naam, maar nu mijn vraag: 'Mag ik er wel op rijden als ik een rijbewijs heb, maar het wel verzekerd is via mijn vader?' Ben ik dan ook verzekerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Zou ik niet doen, het is weliswaar goedkoper (de verzekering via je ouders), maar als JIJ de brokken maakt, kan er tot wel €5000 eigen premie gevraagd worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Ouders die denken goedkoop uit te zijn door de scooter of brommer van zoon of dochter te verzekeren op hun eigen naam, kunnen in geval van schade voor duizenden euro’s de boot ingaan. Tussenpersonen waarschuwen hen, omdat de verleiding dit te doen groter is geworden door de recente stijging van verzekeringspremies voor jongeren. Op het moment dat hun kroost het voertuig in de prak rijdt, vissen zij achter het net bij verzekeraars."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je daar gewoon tegen verzekert, als dat inderdaad bewezen wordt.

Andere antwoorden (2)

Als blijkt dat jij de regelmatige bestuurder bent, heb je bij schade een groot probleem, en je vader ook bij het afsluiten van een volgende verzekering. Kleine letter maar eens goed lezen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je mag ermee rijden en je bent ook verzekerd.

Ik moet wel erbij zeggen dat je vader toestemming moet geven dat je de scooter gebruikt. Stel, je zou een ongeluk krijgen, dan moet de eigenaar (je vader) verklaren dat hij op de hoogte was dat iemand anders (jij) de scooter gebruikte en dat goed vond.

Dit zal in de praktijk van jou situatie allemaal geen probleem zijn.

Nadeel is wel dat je geen eigen no-claim opbouwt en dat bij schade het de no-claim van je vader eraan gaat.

Voor een scooter is de premie niet zo hoog en je hebt als verkeersdeelnemer een beschermde status. Ik vind het idee om je via je vader te verzekeren niet zo gek.

Mocht je later een auto kopen, dan zou ik die wel op jouw naam zetten, zodat je zelf no-claim gaat opbouwen. Tenzij zowel jij als je vader enorme brokkenpiloten zouden zijn. Dan kun je beter alles op één naam hebben staan. Dan betaalt immers maar één persoon het hoge tarief en niet twee (verzekeringsmaatschappijen zullen niet blij zijn met deze opmerking, maar het is wel de waarheid).

Nog één ding. Je zegt: "ik heb een scooter en wil hem verzekeren". Als hij nu nog niet verzekerd zou zijn, moet je er ook echt niet mee rijden. Maar dat is logisch.