Is het mogelijk dat je jaren na het behalen van je scooter theorie pas je rijbewijs aanvraagt?

Mijn nicht vind net de uitslag van haar scooter theorie test. (Geslaagd) Zij heeft deze enkele jaren geleden gehaald voordat praktijk verplicht was. Ze heeft de theorie gehaald en er niet meer naar om gekeken. Kan ze er nu nog iets mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Daar kan ze niets mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
top. thanks! maar weet iemand dan wat de termijn is waarin ze het rijbewijs had moeten aanvragen, want dat staat niet op dat blaadje met de theorie uitslag.

Het beste antwoord

Je bedoeld dat ze toen de tijd het oude bromfietscertificaat gehaald heeft maar hiervan nooit een pasje gehaald heeft?

In mijn tijd 1999 kreeg je het pasje meteen mee van het CBR dat zat aan je uitslag formulier vast. Maar ook dat pasje is inmiddels niet meer geldig.

Die is per 1 oktober 2009 komen te vervallen. Tot die datum kon iedereen met het bromfietscertificaat zijn pasje omwisselen voor een AM rijbewijs.

Heb je dat niet gedaan en heb je geen B of A rijbewijs heb je pech en moet je alles opnieuw doen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Voor nu geld dat als je geslaagd bent voor een rijbewijs dat je een verklaring van rijvaardigheid krijgt. Deze verklaring is 3 jaar geldig. En je krijgt een verklaring van geschiktheid, deze is 1 jaar geldig.
Na het slagen voor je examen moet je dus op tijd je rijbewijs aanvragen, en binnen de tijd van uitgifte van de verklaring van rijgeschiktheid.

Doe je dit niet, moet je een nieuwe verklaring van rijgeschiktheid aanvragen bij het CBR. Wacht je langer dan 3 jaar, is alles vervallen en moet je alles opnieuw doen.

Dat is voor het gewone rijbewijs, voor de brommer heb je die verklaring van rijgeschiktheid niet nodig, maar wel de verklaring van rijvaardigheid.

In het geval van jouw nicht, ze heeft toen de tijd alleen theorie gedaan, wat toen ook voldoende was. Dus in feite hetzelfde als een compleet rijbewijs. Maar ook daarvoor zullen die regels van toepassing geweest zijn. Dat je binnen 1 of 3 jaar het pasje had moeten ophalen.

In mijn geval zoals ik al schreef kreeg ik het pasje direct al bij het CBR zelf, tegelijk met de uitslag. Dat is later volgens mij veranderd. Toen werd het pasje ook anders. Mijn pasje was een geplastificeerd dingetje wat niet in je portemonnee paste en die van mijn nicht was op creditcard formaat en van hetzelfde materiaal.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Sinds 1 november 2011 is een theoriecertificaat voor auto, motor en bromfiets anderhalf jaar geldig. Dus het is hoe dan ook verlopen, en ze zal opnieuw theorie-examen moeten doen.