Kan je een brommer verzekeren zonder papieren ervan?

Hallo, Ik heb een tweedehands brommer gekocht, de verkoper wist niet meer waar hij de papieren had gelaten en ging nog eens goed zoeken ( ik denk niet dat deze nog gevonden zullen worden).

Om aan te tonen dat de brommer niet is gestolen heb ik nog een verzekeringsdocument van de brommer meegekregen op naam van de verkoper (chassisnummers komen overeen).

Nu heb ik zelf ook nog een verzekering lopen van mijn oude brommer,
dus ik zou graag mijn nieuwe brommer op die lopende verzekering plaatsten.

Is dit mogelijk met enkel dat verzekeringsdocument van de vorige eigenaar ?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij niet. Zonder de officiële papieren (kentekenbewijs) kan je mag je er sowieso niet op rijden op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De brommer staat niet op jouw naam, je kunt hem wel verzekeren, maar alleen op naam van die ander, terwijl jij betaald, ik zou hem eerst maar overschrijven, voordat je nog meer kosten gaat maken.
paulus811
9 jaar geleden
ik had nooit een brommer zonder papieren gekocht.

Het beste antwoord

Ik word zelf nu ook nieuwsgierig. Ik heb eens gekeken bij de ANWB Bromfietsverzekering. Daar geldt:

Artikel 19. Wanneer vergoeden wij niet?
7. als het kenteken van het verzekerd object niet op naam staat van verzekeringnemer of van de partner die op hetzelfde adres woont, behalve als u dit bij aanvang gemeld heeft en wij het hebben geaccepteerd;

Het is dus niet onmogelijk. De reactie van crea (tweede van de reacties op de vraag zelf) klopt.
Let op: u moet (volgens deze voorwaarden) een latere verandering van de tenaamstelling alsnog aan de verzekeraar doorgeven.
Nou, u bent dus naar alle waarschijnlijkheid voor de verzekering gedekt, en dat was de hoofdvraag.

Of u er van de wet mee mag rijden is een ander verhaal.

“Brommer zonder papieren” is al eens eerder onderwerp geweest, alleen dat was vier jaar geleden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/brommer-papieren.62072

en de link naar de RDW is in elk geval verouderd. Kijk daarvoor nu op:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kwijt-of-gestolen.aspx

Algemene indruk: het lijkt alleszins mee te vallen.
Maar u moet wel voor een nieuw kentekenbewijs zorgen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu kan ik niets anders dan je een plus geven natuurlijk :) Grapje hoor, prima antwoord met goede onderbouwing, een verdiende plus dus. Zet de link van de ANWB verzekering er nog even bij.
Bordensteker
9 jaar geleden
Dit is weer een andere vindplaats, maar ook van de ANWB, en hier staat iets dergelijks in art. 19 punt 11:
http://www.unigarant.nl/media/documenten/unigarant_verzekeringen/mobiliteit/bromfiets/bromfiets_voorwaarden_unigarant_brf_ugc.pdf

Andere antwoorden (1)

Nee, je moet de bromfiets laten ' schouwen' om nieuwe papieren te kunnen krijgen. Pas dan kun je de bromfiets opnieuw verzekeren.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat goedkope brommertje is dus een heel duur brommertje..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben net terug van de bank, ik heb hem kunnen verzekeren met dat verzekeringsdocument van de vorige eigenaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk voor je. Nu nog het motorvoertuig op je eigen naam laten zetten. En wat hierboven al is gezegd, zonder kentekenbewijs mag je met een motorvoertuig niet op de openbare weg komen. Dus je hebt nog wat te doen...
Bordensteker
9 jaar geleden
Goed bekeken van die bank. Wel premie vangen, en als er iets is niet hoeven uitbetalen, vrees ik.
Het _lijkt mij_ nu erg belangrijk om de kleine lettertjes eens goed te gaan lezen.
paulus811
9 jaar geleden
Mee eens bordensteker. Ik blijf roepen dat een brommer zonder papieren kopen onverstandig is. Heb dat zelf uit onwetendheid zelf ooit gedaan en de brommer moest uiteindelijk vernietigd worden omdat uit schouwing bleek dat het framenummer onbekend was bij rdw. Dus geen kenteken en ook geen verzekering. Dat was overigens in de tijd dat brommers over gingen van een verzekeringsplaatje achterop naar een echt kenteken.
Bordensteker
9 jaar geleden
Intussen ben ik bij eens de voorwaarden van een willekeurige verzekering gaan lezen. Het valt nog mee.