Derbi senda blijft vastlopen? Hoe kan dit? Zelfs monteur weet geen raad meer

Ik heb een paar maanden terug een tweedehands derbi senda sm schakelbrommer gekocht, deze heeft een tijd lang prachtig gereden en starte prima, laatst kreeg ik een vastloper omdat een lager in mijn krukas versleten was, deze was vervangen, ook is gelijkertijd mijn zuiger vervangen en mijn cilinder vanbinnen weer mooi vlak geschuurd. 3 dagen later liep deze weer vast terwijl ik voorzichtig met lage toeren reed (inrijden). Toen bracht ik hem weer naar een monteur, hier bleek echter dat de oliepomp er mee opgehouden was. Deze was vernieuwd, dit keer weer een nieuwe zuiger en nieuwe cilinder, de monteur maakte een testrit en raad eens, hij liep alweer vast. Nu heeft hij inmiddels al 4 keer een nieuwe cilinder en zuiger erop gezet en het wordt er niet beter op! Alles is getest ook de waterkoeling werkt goed, de oliepomp die laatst vernieuwd is werkt ook prima, er zitten goede olie in en goede benzine waar niet mee geknoeit is! Hoe kan het dat hij dan toch steeds blijft vastlopen? Zelfs de monteur (erkend 2 wieler monteur/handelaar) weet er geen raad meer mee!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Ga eerst eens uitsluiten dat je mengverhouding er niets mee te maken heeft. Zorg dat je zonder olie pomp rijd, haal deze los anders de gaskabel er naar toe. Dat de pomp geen olie meer geeft, En mix zelf eens je benzine. 2% olie Is normaal maar ik zou in dit geval ook omdat de boel nog moet inlopen 3/4% nemen dan zit je veilig. Dan kan uitsluiten dat je oliepomp het probleem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oliepomp was kapot. Wat je zei had kunnen kloppen maar heb met mijn vorige brommer ook al eens een aantal probleempjes gehad met zelfmengen!

Andere antwoorden (1)

Lijkt er op dat de krukas toch niet geheel recht in het blok ligt of in onbalans is, de krukas drijft namelijk ook de oliepomp aan waardoor deze kapot kan zijn gegaan.

Motorblok moet compleet gereviseerd worden anders blijft dit probleem bestaan.