Kan ik een brommerrijbewijs ophalen als mijn rijbewijs is ingevorderd?

Mijn rijbewijs is ingevorderd en ik heb op dit moment niet genoeg geld om deze terug te krijgen.. Maar ik heb wel een scooter en wil daarop gaan rijden. Kan ik dan gewoon een brommerrijbewijs op het gemeentehuis ophalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je krijgt geen extra rijbewijs maar de rijvaardigheid (waar je op mag rijden) wordt er bij gezet.
Aangezien je rijbewijs (geheel) is ingevorderd kan er ook niks bij gezet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ingevorderd voor wat? Als je rijbewijs is ingevorderd en er een onderzoek van de rijgeschiktheid loopt (bv door alcohol misbruik) dan mag je (hoe gek het ook klinkt) een nieuw rijbewijs kopen met de categorie "am" en dan mag je dus brommer rijden. Kan zo snel geen bron vinden, maar weet dit (helaas) uit eigen ervaring. En ja, ik zelf vond het ook vreemd

Antwoorden (3)

Beste Snurkie, een rijbewijs invordering betekent voor elk rijbewijs dat je bezit. Dus ook voor de brommer. Het is een algemeen rij ontzegging in nederland. Dat wil zeggen dat als de politie je rijbewijs inneemt je echt zou moeten wachten tot je die terug kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klopt niet, navraag bij de gemeente en deze hebben het bij de rwd nagevraagd er is gewoon recht op een ma rijbewijs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
am
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ingevorderd voor wat? Als je rijbewijs is ingevorderd en er een onderzoek van de rijgeschiktheid loopt (bv door alcohol misbruik) dan mag je (hoe gek het ook klinkt) een nieuw rijbewijs kopen met de categorie "am" en dan mag je dus brommer rijden. Kan zo snel geen bron vinden, maar weet dit (helaas) uit eigen ervaring. En ja, ik zelf vond het ook vreemd 11 uur geleden door Pamabo1984
Het invorderen van je rijbewijs is maar een "symbolische" daad. In feite krijg je een rijverbod opgelegd. Je mag dus met geen enkel gemotoriseerd voertuig rijden op dat moment, ook al zou je een bewijs op zak hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je rijbewijs is ingevorderd, geldt dit voor alle categoriën, dus ook AM (bromfiets).

Het hangt echter van de reden af waarom deze is ingevorderd: is het vanwege een (grove) overtreding (bijvoorbeeld artikel 5 of artikel 8), dan zul je de tijd die de Officier van Justitie oplegt "Uit moeten zitten".

Komt het door een artikel 130 (vermoeden van onvoldoende rijvaardig, danwel lichamelijk of geestelijk geschiktheid), dan ontvang je van het CBR een brief waarin staat waarom en voor hoe lang je rijbewijs ongeldig wordt verklaard.
Bij medische gevallen staat er ook bij dat je, na niet al te lange tijd, een oproep kunt verwachten voor een bezoek aan een medisch specialist (op kosten van het CBR).

In deze brief staat vervolgens dan ook dat je met genoemde brief bij het gemeentehuis (tijdelijk) een rijbewijs AM aan kunt vragen (op eigen kosten).