Dat heeft het Nibud voor scholieren op een rijtje gezet. Dat kan ik wel over gaan typen, maar je kan beter zelf even op hun site gaan kijken. (zie link)

Daarbij aangevuld: je kan een goedkopere tweedehands scooter aanschaffen. Dan bespaar je op de aanschaf, maar dan zal je over het algemeen weer wat meer kosten hebben aan onderhoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

verzekering benzine en onderhoud
11 jaar geleden
bromfietscertificaat, aanschaf van de scooter, onderhoud, afschrijfkosten, verzekering, wellicht extra warme kleren en handschoenen voor in de winter, een goede regenpak.

Toegevoegd na 42 seconden:
+ benzine/elektro (verbruik)

Toegevoegd na 3 minuten:
+ helm (als het een bromscooter betreft)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afschrijfkosten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet wat afschrijfkosten zijn, maar in het antwoord wordt ook al aanschafkosten genoemd: dubbelop dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad Geus, een scooter verkoop je 2e hand voor minder dan de prijs dat je het aangeschaft hebt. Ook zit er vaak geen garantie meer op, zeker niet bij particuliere verkoop. Als er geen afschrijfkosten zouden zijn, dan zou iedereen die een scooter wilt, een nieuwe scooter aanschaffen bij de dealer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boekhoudkundig gezien klopt dit, maar de vraagsteller is geen bedrijf. Een bedrijf ziet de aankoop van een scooter niet als kapitaalvermindering (ervan uitgaande dat de scooter direct na aankoop nog dezelfde waarde heeft als de aanschafwaarde), een particulier wel. Als particulier is, voor je gevoel, alleen geld kapitaal. Koop ik een scooter voor 2000 euro, dan neemt mijn saldo op de bank af met 2000 euro en voelt het dus alsof mijn kapitaal met 2000 euro is afgenomen. In dat geval is het rekenen van afschrijfkosten wél dubbelop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een potje apart houden voor eventuele schade of vervanging valt niet onder kosten, en daar vraagt de vraagsteller naar. Ach, wat doet het er ook toe, er zijn in ieder geval veel kosten verbonden aan de aanschaf van een scooter ;)