Ongeluk krijgen met scooter wie schuldig?

Zou vandaag een fietser links inhalen op het fietspad op mijn snorscooter.
Op datzelfde moment ging zij zonder richting aan te geven ineens voor mij langs.Ongeluk.

Heb ik nu recht op vergoeding van mijn schade aan mijn scooter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Poet
10 jaar geleden
Bij inhalen van fietsers dien je rustig te rijden maar als je dat deed is evident de fietser fout. Dus heb je recht op schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop het Poet.bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar of je het krijgt? Ik denk het niet, fietsers worden erg beschermd door de wet, je moet aan kunnen tonen dat de fietser fout was.

Antwoorden (3)

Ja, zoals je de situatie nu uitlegt sneed de fietser jou af zonder richting aan te geven, terwijl jij hem/haar links inhaalden (wat de goede manier is). Het is alleen lastig, want fietsers en voetgangers worden beide sterk door de wet beschermd (als jij als voetganger tussen 2 geparkeerde auto's loopt en je wordt aangereden door een automobilist die je nooit had kunnen zien is de automobilist fout).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt aan de situatie en daarnaast hoe jij de situatie op het schadeformulier hebt ingevuld. Het is vrij simpel.

1. Jij haalt de fietser in en rijdt al naast de fietser. De fietser gaat linksaf en botst, omdat jij al naast de fietser rijdt, tegen jou aan.
óf
2. De fietser slaat linksaf. Jij rijdt tegen de achter/zijkant van de fietser aan, omdat deze ineens in jouw baan kwam.

In geval 1 is de fietser schuldig en kun je jouw schade bij de fietser claimen.
In geval 2 ben jij schuldig en kan de fietser bij jou schade komen verhalen.

In de meeste gevallen van geval 2 heb je te hard gereden, anders had je nog kunnen remmen of uit kunnen wijken. Je moet altijd bedacht zijn op fouten van andere weggebruikers, zeker als er de mogelijkheid bestaat dat een medeweggebruiker af kan slaan of in kan halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je haalde in op de manier zoals het in de wet staat. Als de fietser echt zonder zijn vinger uit te steken, (wat tegenwoordig vaak gebeurt) dan is de fietser schuldig.