Als je een NIEUWE Vespa (2016) gaat kopen. Moet je dan verplicht een All-Risk verzekering erbij nemen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat moet je zelf weten wa is verplicht.
Castle
7 jaar geleden
Klopt. Alleen WA is verplicht. Allrisk is alleen verstandig als er een hoog risico is op schade/diefstal en je de lasten niet zelf kan dragen.

Antwoorden (1)

Neen een All Riskes verzekering is niet verplicht maar wel verstandig bij een nieuwe Scooter, voor een auto ook trouwens
De Allrisk dekking is de meest uitgebreide scooterverzekering die je maar kunt wensen. Naast de schade die jij veroorzaakt bij anderen wordt tevens je eigen schade gedekt. Ga je onderuit met je scooter of maak je een vergissing waardoor er schade ontstaat dan keert de verzekering aan jou uit.
Wil je met een scooter de openbare weg op dan ben je verplicht om de scooter WA te verzekeren. WA staat voor wettelijke aansprakelijkheid. Veroorzaak jij schade dan regelt de WA verzekering dat de gemaakte schade wordt vergoed. Naast een WA-verzekering zijn er ook nog andere type scooterverzekeringen maar deze zijn niet verplicht.

De standaard WA-verzekering dekt de schade die jij veroorzaakt met je brommer of scooter. Rijdt je bijvoorbeeld tegen een auto aan dan keert de verzekering het schadebedrag aan de tegenpartij uit. Deze verzekeringsvorm is het goedkoopst en tevens verplicht.

Dan is er nog de WA-Plus
De WA-plus verzekering dekt naast de schade die jij veroorzaakt ook de schade die ontstaat bij een poging tot diefstal en joyriding. Wordt jouw scooter dus beschadigd door anderen zonder dat jij erbij betrokken bent dan keert de verzekering dus ook vaak uit. Deze verzekeringsvorm is duurder dan de standaard WA en niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Of het verstandig is hangt sterk af van je leeftijd en waar en hoe vaak je de scooter gebruikt, maar ook of je eventuele schade kunt lijden. De premie voor een Vespa voor een jonge bestuurder kan zomaar tussen de 600 en 800 euro liggen, dat is in verhouding tot de prijs van 3000-4000 erg veel.