kan je zomaar je motor vervangen en er door de keuring mee komen?

ik wil graag een puch maxi kopen, maar bij mij moet het altijd anders. dus ik zou er graag een 4takt motor op willen zetten.

mijn vader had mij verteld dat er op je brommer en je originele motor van je brommer een nummer hebt staan die met elkaar overeen komen. en als je die motor wilt vervangen moet je hem opnieuw registreren en dan moet hij ook nog door de keuring heen komen.

mijn vader zij dat door de keuring heen komen heel moeilijk is, omdat die 2 nummers niet meer met elkaar overeen komen.

dus heeft mijn vader gelijk of zit het toch anders in elkaar?

en wat moet je nou allemaal aanpassen waardoor er toch een 4 takt motor op kan en goedgekeurd kan worden?

gr bas

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vader heeft gelijk.

Antwoorden (3)

als je gewoon n kenteken hebt kan je er n ander blok onder hangen moet wel opletten dat de construktie snelheid het zelfde blijft dus 25 of 45 km en wat belangrijker is dat het blok niet gestolen is je zal wel wat aandacht trekken met n 4takt blok onder n antieke puch hij hoeft niet gekeurd te worden dan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet je brommer opnieuw laten keuren bij het RDW. Dat staat in de RDW brochure "Samengestelde voertuigen en het kenteken", zie bron 1

In hoofdstuk 5.1 van deze brochure staat:
5.1 De oorspronkelijke dragende constructie is gehandhaafd

Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie
is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de
aandrijving bij elkaar behoren, wordt de identiteit gehandhaafd. De
RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische
eisen die geldig waren ten tijde van de datum eerste toelating van het
oorspronkelijke voertuig. Als de RDW de wijziging goedkeurt, behoudt
het voertuig zijn kenteken. Wel wordt in dat geval de typeaanduiding op
het kenteken aangepast. Maar als ook de aandrijving met één of meer
onderdelen uit andere voertuigen is aangepast, dan krijgt het voertuig een
nieuwe identiteit.
Het voertuig moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring
een nieuw kenteken. Het voertuig moet in dit geval voldoen aan de huidige
toelatingseisen.

Je hebt de aandrijving aangepast van 2- naar 4-takt, dus nieuwe keuring bij RDW. Zie 2e bron voor wat en hoe. Op een form staat nog iemand ie hetzelfde had en daar was de conclusie ook: keuring door RDW. Zie bron 3.

Toegevoegd na 1 dag:
En waarom die min?

Toegevoegd na 5 dagen:
Leuk dat mensen minnen geven en niet uitleggen waarom. Frustrerend....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de motor vervangt, is er geen probleem.
De motor en het frame hebben hetzelfde nummer aangezien dit in sommige landen, zoals Duitsland, geregistreerd wordt. Daar kun je dus niet zo makkelijk je motor vervangen.
In Nederland is dit echter niet het geval, en is dus je frame geregistreerd.
Wel is het vermogen, het aantal cilinders, 2 of 4 takt, enz... geregistreerd.
Als het vermogen teveel toeneemt, of een van de andere zaken wordt gewijzigd, dan moet je het voertuig laten keuren bij de RDW, je moet dan volgens mij een nieuwe typegoedkeuring krijgen.
Dit is een stuk lastiger dan de normale APK, die je bij een brommer/motor natuurlijk niet hebt. Dus motor vervangen is geen probleem, upgraden wel.
Ik zou dus gewoon een 4 takt brommer kopen.