Theoretisch moet dat kunnen maar praktisch zal dat wel een probleem opleveren want voor hetzelfde vermogen zal de loodbatterij veel groter en zwaarder zijn.
Een loodbatterij heeft een vermogensdichtheid 75 W/kg terwijl dat voor een LI-ion batterij op 350 W/kg ligt. De energie dichtheid ligt nog verder uit elkeer, nl 30 Wh/kg voor de loodbatterij tegenover 350 Wh/kg.
De vermogensdichtheid staat voor de arbeid per sec. die de accu per kg kan leveren.
De energiedichtheid geeft aan hoeveel energie er per kg accu opgeslagen kan worden.

Hieruit zal u wel begrijpen dat u voor een equivalent Li-ion batterij een veel zwaardere/grotere loodbatterij nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat gaat helaas niet. Ten eerste al niet door de constructie verschillen tussen beide batterijsoorten. De Lithium batterij is speciaal ontworpen voor dit soort mobiele toepassingen en kan relatief langdurig een bepaalde constante stroom afgeven zonder schade op te lopen.
Een loodaccu kan dit maar kort volhouden en zal zeer snel uitgeput raken.

Daarnaast vraagt een Lithiumbatterij een andere manier van opladen en energieafgifte die door middel van de in de scooter ingebouwde speciale electronica verzorgd wordt.
Een loodaccu wordt meer rechttoe rechtaan belast en weer opgeladen, iets waarmee de electronica in de scooter geen raad mee weet en waarschijnlijk daardoor kapot zal gaan.