wat heb ik nodig voor een electrische scooter?

ik heb geen rijbewijs of niks, is dat verplicht? hoe laad je de accu op? is dat zoals een electrische fiets, haal de accu eraf en laad em op via stopcontact of moet je een laad punt hebben zoals de auto`s? heb je rijbewijs of moet je theorie /praktijk examen afleggen? het gaat hier om de aanschaf van een 25-30 km electrische scooter, misschien zijn er nog meer tips waar ik op moet letten bij aankoop en alles erachter, zoals helm en verzekering, wegenbelasting of andere dingen, waar moet je rijden op fietspad of bij de auto`s?

Toegevoegd na 45 seconden:
hoeveel km kun je er mee rijden? kan het eventueel een 2persoons zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Met je 25/30 km per uur geef je aan dat je het over een scooter met een blauwe kentekenplaat hebt. Daarbij hoef je geen helm maar je moet nog steeds een rijbewijs hebben. http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/verschil-tussen-blauwe-gele-kentekens.231560 Het kan een B rijbewijs zijn (voor de auto) maar anders moet je een AM rijbewijs halen met theorie en praktijk. http://www.cbr.nl/11197.pp Waar je moet rijden leer je bij je theorie.

Wanneer u een elektrische scooter koopt dan is deze voorzien van een oplader. Vaak krijgt u de oplader er los bij, bij sommige elektrische scooters is de oplader ingebouwd. De elektrische scooter kan worden opgeladen door de oplader in de scooter te stoppen en te verbinden met een 220 V stopcontact. In Nederland zijn al enkele duizenden publieke oplaadpalen, een overzicht van alle oplaadpalen kunt u vinden op de website www.oplaadpalen.nl

Heel veel informatie kun je hier vinden: http://www.elektrischescooterwinkel.nl/faq

Toegevoegd na 32 seconden:
De afstand die een elektrische scooter kan afleggen, verschilt per type en per merk. Bij elke elektrische scooter wordt in de product specificaties aangegeven wat de afstand is die kan worden afgelegd. Daarnaast hangt de afstand die afgelegd kan worden af van de accu's, de temperatuur, het gewicht van de berijder en het rijgedrag (veel optrekken en afremmen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aanvulling nog op 'hoe ver kan je ermee rijden?': wij hebben een elektrische fiets en hebben de ervaring dat de accu's nogal snel verslechteren. Dus koop er een met tenminste het dubbele van wat je nodig hebt, want anders kom je al gauw wat actieradius te kort.