Is het slecht als mijn Vespa op een helling vertraagd?

Hallo,
Ik heb een Vespa 4t 50cc. Als ik bergop(fikse helling) rij vertraagt hij enorm, dit maakt me niets uit, echter ik vraag me af of dit niet slecht is voor de moter/scooter.
Kan ik gewoon zonder schade aan te richten met 2 personen op een vespa 15km/u de berg op tuffen of liever omrijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Een brommer heeft een constructie die gemaakt is voor een bepaald gewicht en snelheid. Als de constructiegewicht aangeeft 80 kilo te kunnen dragen dan ben je al snel over de gewichtslimiet heen met twee personen.

Voor de motor moet hij iets harder werken en voelt hij meer tegenstand dan normaal zou moeten. De kans dat er iets stuk gaat is iets groter, maar ik heb dit heel vaak gedaan en nog nooit een kapotte motor hierdoor gehad. Het betekend natuurlijk niet dat dit dan ook niet bij jouw kan gaan gebeuren. Het is een risicootje.

Even een formule voor de gein.

Risico = Effect x Blootstellingfrequentie x Waarschijnlijkheid

Succes,
11 jaar geleden
Enige wat misschien kan gebeuren is dat je koppeling zichzelf opblaast, Ik zou als je het zelf wil een andere vario+koppeling opzetten, dan trekt hij ook wat beter op en gaat hij harder, zijn de begrenzers er af?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee varioring is wel eruit. Rijdt verder als een zonnetje. Wil hem verder standaard houden. Maar zou hij normaal moeten kunnen handelen? Standaard en 2 personen zoals mogelijk op een Vespa?