Per 1 januari 2010 is de strafrechtgrens bij overschrijding van de maximum constructiesnelheid verhoogd naar 20 km/h (was 15 km/h). Een bromfiets
kan in beslag worden genomen bij een overtreding van de maximum constructiesnelheid van:

Snorfiets = 50 km/h (= 30 + 20)
Bromfiets = 70 km/h (= 50 + 20)

wanneer deze overtreding door dezelfde verdachte voor de 3e keer binnen 2 jaar is begaan. Aan de verdachte moet bij één van de 2 voorafgaande overtredingen een waarschuwingsbrief zijn uitgereikt of toegestuurd. In deze brief staat het beleid ten aanzien van inbeslagneming van brom- en snorfietsen. Een afschrift van de brief moet als bijlage bij het proces-verbaal worden gevoegd. Een gelijksoortige bepaling is opgenomen over de overschrijding van het maximum toegestane geluidsniveau.

Inbeslagname gebeurt als de maximum constructiesnelheid boven de 50 km/uur (snorfiets) of 70 km/uur ligt (bromfiets) en als het voertuig niet behoort tot een goedgekeurd type of exemplaar. De Officier van Justitie kan de rechter vragen om een verbeurdverklaring van de brom- of snorfiets. Om die reden wordt bij inbeslagname altijd een schatting van de waarde van het in beslag genomen voertuig op het beslagformulier vermeld, zodat de rechter die waarde kan meewegen bij zijn beslissing. De rechter bepaalt dus of de bromfiets definitief vernietigd wordt en niet de politie.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dus ook al wordt je voor de eerste keer op de rollerbank aan gehouden en je brommer loopt 120 dan ben je hem kwijt, of is dat pas na de 2 de keer?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
als het de eerste keer is, dan wordt de bromfiets niet in beslag genomen, tenzij de bromfiets geen typegoedkeuring heeft. wel kan het kentekenbewijs ingenomen worden. dat kan opgestuurd worden naar de RDW en krijg je dan pas terug, als de bromfiets door de RDW keuring komt en dus aan alle wettelijke eisen voldoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als die gewoon is goedgekeurd maar wel 120 op de rollerbank loopt mogen ze hem dan voor de eerste keer innemen? en als ik er toch een begrenzer opzet mogen ze hem dan voor altijd in nemen?

Andere antwoorden (1)

Als hij niet voldoet aan de eisen, bijvoorbeeld als je een 180ccer hebt die helemaal kapot getuned is en dat hij 190 gaat. Of ze zitte gwn met je te auwoere