Scooter heeft 2 jaar stil gestaan, kan je dan meteen weer rijden?

Bijna 2 jaar niet meer met mijn scooter gereden. Al die tijd in opbergruimte. Heb nieuwe accu moeten kopen want deed niks meer (begrijpelijk). Kan alleen startgeluid maken maar bij gas geven doet ie het niet. Kan ik er nog wel mee rijden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
BarendV
5 jaar geleden
Waarschijnlijk ergens verstopt geraakt. Dat kan o.a. sediment zijn in het brandstofsysteem. Ik zou ermee langs een servicecenter gaan voor scooters. Of laten ophalen. Of na laten kijken door iemand met ervaring.

Antwoorden (1)

Ik zou in elk geval je filters schoonmaken, benzinetank leegmaken want daar zal wel bezinksel in zitten en je carburateur en wat slangetjes schoonmaken. Zou is de kans dat ie het daarna weer doet (mits je 'm ook rijdend hebt weggezet).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+ De benzine die in de carburateur en het benzineslangetje en in de tank zat toen je hem twee jaar geleden na de laatste rit stilzette, is nu niet bruikbaar meer om de motor op te laten aanslaan. Tijdens een lange stilstand verdampen de vluchtigste bestanddelen van de benzine het eerst, en het minder goed verdampende goedje dat overblijft is niet goed bruikbaar meer voor een koude start. Los van de kans op bezinksel onderin de tank (daarvoor zit er tenslotte een filtertje) zou je (cq een handig iemand) kunnen beginnen met het slangetje van tank naar carburateur los te nemen. Zorg dat de kraan dichtstaat, en vang de ‘gedegenereerde’ benzine uit de slang in een bakje op. Daarna kun je de oude benzine uit de tank opvangen. Vervolgens moet je de ingedampte benzinesmurrie uit de carburateur verwijderen.
Daarna weer alles terug monteren. En wat verse benzine in de tank doen.
Ik zou denken dat je al na deze eerste actie een goede kans hebt dat-ie het weer doet.