Ik wordt over 4 dagen 16 en mag ik scooteren: wat zijn de details waar ik op moet letten wanneer ik een 2de hands scooter ga kopen?

Hallo,Beste GV'ers:
over 4 dagen (op 18 september) wordt ik 16 en mag ik (yeahhh!!!!) dus op een scooter gaan rijden (ok,ok..kmoet wel ff nog m'n scooterrijbewijs halen...).

Maar ik heb geen geld genoeg om een nieuwe scooter te kopen enzo,dus waar moet ik nu wat details betreft ,hééééél erg goed op letten wanneer ik een tweedehandsscooter ga kopen?

Weet iemand met ervaring in tweedehandsscooters dr wat van?

Hééééél veel megadank alvast...

Toegevoegd na 1 dag:
ik ga deze vraag vanavond maar 's sluite,,want dr komen toch geen nuttige tips meer binnen volgens mij,dussss...áls iemand nog iets origineels weet als tip? Nou is nog net de kans.....;-)

Toegevoegd na 1 dag:
k,allemaal hartstikke bedankt...;-D
kga t beste antwoord kiezen nu

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd vast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee,Hippo: hartstikke vette thnx! tja, k kan bijna niet wachten...;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben al 3 maanden 16 en ik moet nt beginnen aan mijn rij bewijs dus ik zou eerst daarmee beginnen,want dat is veel werk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ee,Deniz...hartstikke thnx,man! ja,heb je wel beetje gelijk in: ga k ook doen,eerst ff rijbewijs halen weet je.
Coole trouwens van jouw,op je avatar..:-D

Het beste antwoord

Ik zal een paar dingen opnoemen die je zo zelf kan beoordelen als je een scooter bekijkt.

Banden moet redelijk profiel hebben
Test de remmen door een keer een "noodstop" te maken
Als je een proefritje maakt mag de scooter niet zwabberen
Ga achter de scooter gehurkt zitten en probeer te zien of de scooter niet krom is.
Scooter moet soepel op snelheid komen, niet inhouden e.d.
Kontroleer op schade van de kappen, een paar krasjes is niet erg maar grote schade is niet goed.
vraag naar onderhoudsgeschiedenis.

Dit is een aantal dingen wat je als leek makkelijk zelf kan doen om een eerste indruk te krijgen of de scooter in redelijke staat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou zeggen kijk zeker naar de kappen of daar geen beschadigingen aan kunne zijn die wijzen op een valpartij. Kijk ook of de brommer wel degelijk start en mooi draait en alle lampjes op het dashboard goed functioneren. Doe daarna een proefrit en kijk hoe hij rijd als hij je niet goed ligt laat je hem beter staan, ook kan je zien of hij wel vlot rijd. Vraag ook aan de verkoper de reden van verkoop.misschien dat ik wat overgeslagen heb maar dat zijn volgens mij de belangrijkste,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heey,apoxam: vette thnx,man! écht goeie tips! voor jou zéker al een + !
Let ook vooral of het een origineel kentenbewijs (overeenkomend met het kentenplaatje achterop) bijzit.
Controleer ook hierbij het merk/type/serienummer.

Een scooter kan namelijk gestolen zijn en op z'n manier doorverkocht worden.

Succes alvast met het behalen van het scooterrijbewijs en alvast gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleer ook even op roest en eventuele lekken door even onder het motorblok te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eey,Roland: óók n hele goeie,man! wat dat roest betreft en op lekken controleren.
yeah,zo kom ik écht aan een heleboel tips via GV!
Goeie methode zo..;-D Hartstikke thx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zéker een plusje trouwens...
Ook een antwoord van een meisje
;-) kijk vast even op marktplaats wat de gemiddelde prijs is van het merk dat je wilt, in combinatie met de kilometerstand. Dan kun je een beetje vergelijken. Als een verkoper 'm duurder of goedkoper aanbied, dan moet je even vragen waarom dat zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k,thnx voor je tip! plusje..,
Je wil natuurlijk zo'n hele gave.
En dan bestaat de kans dat je uiteindelijk een afgereden wrak krijgt. Want die "vette" scooters zijn duur, en blijven in goede staat duur. Let dus heel goed op wat je aangeboden krijgt.

Hierboven staan al veel goede tips. Let verder even op tikken in het blok. Koop een scooter alleen als je hem hebt kunnen testen met KOUDE motor. Als er ergens speling op zit dan hoor je dat meteen.
Banden, remmen etc. zijn duur om te vervangen als je dit niet zelf kunt.

Ik heb op marktplaats een Honda MT gekocht van een oude opa die het ding al dik 20 jaar had (mijn jeugdsentiment). Helemaal top staat voor 900 Euro. Hij had ook nog een Aprillia Gulliver staan uit 1996 of zoiets, perfect voor 550 Euro.
Wat ik wil zeggen is dat als het "vet" moet zijn je jezelf tegen gaat komen. Indien je zoekt en "degelijk" het criterium wordt er van alles goedkoop te kopen valt.

Succes en rij voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee,cuca,thnx hoor voor deze tip,k?
over dat tikken in t blok is ook een goeie!
plusje verdient! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o ja,enne....kzal vorzichtig zijn,hoor! hahaha....;-D
hoi gozer ik ben een moeder van een jongen van 15 hij heeft al een scooter gekocht en wil eigenlijks een schakelbrommer
dus zijn scooter staat te koop hij moet nog een beurt hebben maar dat gebeurt deze week dat doe ik nog
er staat nog maar 500 km op hij is dus bijna nieuw als je nieuwschierig bent reageer dan maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eeeey!!! gvdmost!! vette thnx voor deze reactie dus een plus...!
kga wel ff een pm'tje naar u toesturen,k?... groetjes, Dennis