wat is het verschil tussen blauwe en gele kentekens op brommers?

als je een blauw kenteken heb hoef je geen helm op ofzo?
ik snap er niks van ;D
en je moet tegenwoordig altijd een scooterbewijs hebben tog?

Alvast bedankt,

Roy

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.9K

Het beste antwoord

Simpel, een blauw kenteken zit op een snorscooter of snorfiets. Een geel kenteken zit op een brommerscooter. Een snorfiets mag max 25 km per uur, een scooter 45 km per uur.

Voor bijde heb je een scootercertificaat nodig of autorijbewijs.

Toegevoegd na 41 seconden:
verdorie, bijde moet beide zijn natuurlijk. Niet zo bijde hand.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede uitleg bedankt :)

Andere antwoorden (4)

Je moet voor beide een scooterbewijs hebben.
Bij scooters met blauw kenteken hoef je geen helm omdat deze begrenst is op 25 km p/u, bij scooters met geel kenteken is een helm verplicht, omdat deze 45 km p/u kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, mijn fout. Maar het komt er op neer dat je er 25 mee mag rijden :)
als jij een blauw kenteken hebt hoef je geen helm op , mag je alleen maar op het fietspad rijden en je mag maar max 25km/h .

Als jij een geel kenteken hebt is het verplicht om een helm te dragen , je rijdt niet alleen op het fietspad maar ook op de rijbaan en je mag met deze scooter 45km/h
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauw staat voor snorfiets (max.25 km/u) geel staat voor bromfiets (max.45 km/u)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een blauw kenteken hoef je geen helm op die gaat max 25km (dacht ik) Met een gele wel die gaak 45km per uur. (legaal dan) En je moet idd een scooter rijbewijs hebben, dat houd in theorie en praktijk. Als je een auto rijbewijs heb mag je ook scooter rijden, als dat op je pasje staat.