Heb je voor een elektrische fiets waar een blauw kentekenplaatje op zit ook een kentekenbewijs nodig of heb je aan een verzekeringsbewijs voldoende?

Ik kan zo'n fiets kopen maar er zit geen kentekenbewijs bij en ik weet niet of dit dan klopt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Als er een blauwe kentekenplaat of de fiets zit, valt de fiets dus in de categorie snorfietsen.

Bij een kentekenplaat horen ook papieren. Als de huidige papieren zoek zijn, kan de huidige eigenaar bij de RDW nieuwe papieren aanvragen. Laat de eigenaar dit regelen, voordat je de snorfiets koopt. Zonder deze papieren kun je de snorfiets namelijk ook niet op naam zetten.

Op de site van de rdw kun je aan de hand van de kentenplaat gegeven opvragen. Je kunt dan controleren of het kenteken past bij het merk en type fiets.

Op de site www.stopheling.nl kun je bovendien frame- en serienummers controleren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meeste elektrische fietsen zijn bedoeld als ondersteuning (bijvoorbeeld voor bejaarden), dus niet om heel snel over het fietspad te rijden. Je hebt geen kenteken nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet doen
Deze is waarschijnlijk niet gekeurd en niet geschouwd.
en dat kost je alleen al kapitalen om te laten doen, als ze het nog doen. zeker 120 euro en je moet er mee naar.... ???

kijk even of je het serie nummer bij motoren voertuigen registratie kan vinden want die blauwe plaat is gekoppeld aan een kentekenplaat.
en zonder is hij niet verzekerbaar in Nederland je mag er dus niet op rijden.
12 jaar geleden
Afhankelijk van het type heb je zelfs sinds 2006 geen WA verzekering meer nodig (dus ook geen plaatje of kenteken(bewijs) ), maar een WA verzekering blijft natuurlijk wel verstandig.
Informeer dus goed wat voor fiets het is.
Zie de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil je met klem adviseren om alleen een elektrische fiets aan te schaffen indien hier een kentekenbewijs bij geleverd wordt. Het is misschien niet verplicht, maar wil je zeker weten dat het een goede en legale fiets is, zou ik daar wel voor gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi gast64224,

vroeger was het verplicht, maar dat is nu niet meer zo.
oude fietsen hebben mogelijk nog een oud plaatje zitten, maar dat kan je verwijderen.
als de fiets nog in orde is kan je lekker fietsen

de accu is een belangrijk, kwetsbaar en vooral duur onderdeel.
beoordeel de vitaliteit van de accu, zoek uit wat een nieuw exemplaar kost en bepaal mede daaraan hoeveel je wilt betalen.

veel fietsplezier
groeten, Dré