geen kenteken saxonette?

ik heb onlangs een 2e hands saxonette gekocht (zonder kenteken of papieren). De eigenaar zei me dat hij nooit met papieren reed en er niks is gebeurd. nou is mijn vraag wat staat me te wachten als ik rijd zonder kenteken en al. Ik heb wel een rijbewijs . Maar ga er van uit dat ik die ook nie heb?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het gaat om een Saxonette die op Benzine Rijdt. Het is niet gestolen ( hij komt uit belgie ) !!!!!!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar de eigenaar zei dat hij zonder nooit problemen had. Nu wil ik weten wat ik kwijt kan zijn aan boetes en dergelijke. (ik ben ruim 200 euro kwijt aan het keuren en aanvragen van de saxonette)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je geen kenteken hebt en het wel moet kun je je ook niet verzekeren!

Het beste antwoord

Het is een soort Spartamet met een stinkende 2-taktmotor die in toeren begrensd is.
Het valt onder snorfietsen en je hebt verzekeringsplicht.
De boete voor onverzekerd rijden is inbeslagname!
De boete voor rijden zonder kentekenplaat is €100,-
Let wel, dit waren de boetes van 2011, inmiddels kun je er 15% bij optellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord (boetes weet ik ook niet) +

Andere antwoorden (3)

Ik ben niet bekend met een saxonette maar ik ga je het en ander uitleggen:

Mocht hij alleen trapondersteuning geven, dus niet uit zichzelf kan rijden dan is er geen kenteken verplicht.

Mocht hij wel zelf kunnen rijden zonder dat je moet trappen, is wel een kenteken verplicht.
Die heb je niet, dus zou die gekeurd moeten worden bij de RDW.
Als hij gekeurd is krijg je kentekenpapieren en kan je een kentekenplaatje aanvragen.
Mocht hij niet harder als 25 kmpu rijden, is dit een blauwe.

Neem dus contact op met de RDW over keuringsvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de elektrische uitvoering, dan is een kenteken niet verplicht.
Als het er 1 is met een benzine motor dan is een eigen kenteken wel verplicht, want dan is trappen niet (altijd) nodig.

Indien het een benzine betreft kun je na laten kijken of er op het betreffende chassisnummer al eens een kenteken is uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een saxonette gaat het in de meeste gevallen om een fiets met trapondersteuning. Deze vallen buiten de kentekenplicht.

Mocht dit de versie zijn met de motor dan is er wel een kentekenplicht deze zul je dan ook moeten aanvragen. Dit is het blauwe plaatje dan krijg je ook de benodigde papieren.
Wanneer het voertuig voldoet aan bovengestaande is het niet verstandig om deze te kopen zonder papieren en kenteken. Dit omdat gestolen voertuigen vaak zonder kenteken worden door verkocht.
Voertuigen met kenteken hebben sowieso een verzekeringsplicht in Nederland. Het niet hebben van een verzekering op een dergelijk voertuig komt er op neer dat je in het gunstigste geval alleen een boete krijgt.

Op internet kun je opzoeken of er voor dit type een kentekenplicht is