hoeveel geld ben ik ongeveer aan brandstof kwijt als ik 30 km rijdt op een brommer? verschilt dit veel als ik een scooter neem? of een vier takt?

ik wil graag een brommer kopen maar vraag me af of ik het geld er wel voor heb. geen idee wat alle kosten zijn en hoeveel het me per maand gaat kosten. kan iemand me hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Een 4 takt is zuiniger dan een 2 takt, bovendien hoeft er in een 4 takt niet apart olie te worden bijgemengd (en olie kost ook geld). Een 4 takt scooter rijdt ongeveer 1:40, een 2 takt 1:30. Maar een 4 takt is iets duurder in aanschaf.

Een all risk verzekering is ongeveer 400 per jaar, wa alleen is rond de 150. Dan heb je nog onderhoud dat je op ongeveer 100 euro per jaar kunt stellen. En de afschrijving natuurlijk, de scooter wordt per jaar minder waard. Een goede 4 takt scooter heb je tussen de 1500 en 3500. Koop in ieder geval een goed merk, geen chinese troep. Kymco, Peugeot, Sym of Vespa zijn prima.

Heel grof kun je stellen dat een scooter ongeveer het volgende per maand kost, uiteraard afhankelijk van de aanschafprijs en of je een nieuwe of gebruikte koopt.

benzine 30 liter = 50
verzekering wa = 15
afschrijving = 15
onderhoud = 10

totaal = 90 per maand.

Nogmaals, dit is voor een gemiddelde scooter en zonder eventuele reparaties en schades.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50 euro benzine voor een brommer is wel heel veel per maand, ik ben voor mijn auto 60 euro per maand kwijt aan brandstof en rijd dan ongeveer 1000 km! Mijn brommertje (tomos standart 45 km) koste mij ongeveer 10 tot 15 euro per maand aan brandstof dan reed ik ook de hele wereld erop uit (van Friesland naar Meppel en zulk soort tochtjes)

Andere antwoorden (5)

Met een liter benzine kom je er dan wel, als je de scooter standaard laat, normaal verbruikt een scooter 1:30. Dat is dan gewoon normaal tweetakt, ga je naar viertakt dan haal je met een standaard scooter 1:45.
Dus laten we zeggen ong 1.60 per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er ook aan hoe hard je gaat rijden. Rijd je altijd 45, ( of nog beter 25, lekker zonder helm) gebruik je natuurlijk minder als dat je 60 rijd. Ook tussen 2- en 4takt is er best veel verschil. Zo is 4takt een stuk betrouwbaarder, maar als het kapot gaat, is het ook gelijk duurder om te reparen. Wil je dus harder gaan rijden, raad ik je een 2takt aan, en als je de scooter standaard wilt houden zou ik toch voor een 4takt gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan op internet je premie bereken voor scooter. WA is verplicht en is niet heel duur. Meestal iets van 250 euro een jaar. Verder heb je benzine, maar scooters zijn zeer zuinig tegenover auto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan maar een gedeelte van de vraag beantwoorden: ik heb zelf een 4-takt en die rijdt ongeveer 1 op 37. Het maakt niet uit hoe hard of zacht ik rij. Dat is dus het vreemde. Ik heb een keer 220 kilometer niet harder dan 40 km p/u gereden, terwijl ik normaal gesproken ongeveer 60-65 rijdt (ssst, niet zeuren :P). Op het einde maakte het dus helemaal niets uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
BTW het is een scooter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naast de vaste lasten van de verzekering, moet je het onderhoud ook niet onderschatten. Als je dit zelf doet, vallen de prijzen wel mee (alleen onderdelen kosten), maar bij een garage, lopen de prijzen al snel hoog op.

hier nog wat tips om zuiniger te rijden:
http://www.s2parts.nl/zuiniger-scooter-rijden-brandstof-besparen