Waarvoor dienen deze torens?

Ik heb meerdere van deze torens in de haven van Rotterdam zien staan.

Toegevoegd na 12 minuten:
De voorzijde van de toren bevat 9 knipperende lampen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.1K

Het beste antwoord

Dat zijn geleidelichten voor de scheepvaart. Er zijn er altijd meerdere van, de voorste (het dichtst bij zee) is lager dan de achterste. Zo is bv de situatie in Hoek van Holland. Als de stuurlui op een schip dat uit zee komt de lichten van beide torens recht boven elkaar zien staan wordt de goede koers gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

radar torens misschien ? of gps torens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
seintoren soort van vuurtoren zeg maar.
13 jaar geleden
De precieze benaming ken ik niet, maar soortgelijke torens staan hier in Zeeland ook in de duinen en zijn bedoeld voor navigatie in het donker.
Ze staan hier met een afstand van een paar km uit elkaar, als er nu en schip aankomt en hij neemt deze lichten waar op een rechte lijn weet het schip dat zijn koers goed is, zijn de lichten verschoven tov van elkaar moet er dus bijgestuurd worden.
Ik vermoed dat deze torens hetzelfde doel dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Peterrr,

Dit is een vuurtoren.

Een vuurtoren is een toren die werd gebouwd in de buurt van kliffen, of direct erop, zeestraten, ingangen van zeearmen en havens om 's nachts en bij stormweer schepen te waarschuwen voor de kliffen of doorgang, oorspronkelijk met behulp van een open vuur en later door middel van spiegels, lenzen en een sterk zwaailicht.
Ook havens of havengeulen hebben soms één of meerdere vuurtorens om de toegang aan te duiden en vaak een lichtlijn vormen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn lichtenlijnen. Er zijn er altijd twee, een lage en een hoge. Samen maken ze de ideale vaarlijn voor binnenkomende schepen. Loods en kapitein zien in een oogopslag of ze links dan wel rechts van de ideale lijn zitten. Speciaal voor de grotere schepen welke door diepgang het midden moeten volgen. Kleinere vaartuigen met minder diepgang wordt ontraden precies in de lichtenlijn te varen.