Alleen vaart mijn boot 22 km/u, met z'n drieën 15 m/u. Ik vaar altijd met meer dan drie mensen, risceer ik dan een boete, en hoe controlert depolitie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
1.7K

Antwoorden (1)

De politie kan je vragen het zog. Klein Vaarbewijs te tonen. Dat moet je hebben omdat je boot harder kan dan 20 km/u.

"Het vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot, die vol gas harder kan dan 20 km/uur.
Een rubber boot vanaf 5 pk kan al gauw harder dan 20 km/uur.

Ook al vaart u op het moment van een controle minder dan 20 km/uur krijgt u zonder vaarbewijs een boete van € 500,-. Bij een ongeluk betaalt de verzekering zonder vaarbewijs niet uit.

Het vaarbewijs is ook verplicht voor pleziervaartuigen met een lengte
van 15 tot 25 meter.

Het vaarbewijs is verplicht voor een schip met een lengte tussen de 15 en 20 meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor bedrijfsmatig gebruik is bestemd.

Ten slotte is het vaarbewijs is verplicht voor een sleep- of duwboot.
Als deze wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 meter of meer te slepen, langszij mee te voeren of te duwen dan is het Groot Vaarbewijs nodig."

"Met Vaarbewijs I mag u op kanalen, rivieren en kleine meren varen.

Mocht u ook op de grote wateren, zoals het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer, Waddenzee willen varen dan is Vaarbewijs II nodig. "

Toegevoegd na 2 minuten:
En met de woorden van de site van de Rijksoverheid (tweede bron):

"U heeft een Klein Vaarbewijs nodig als u vaart met:

een schip met een lengte van 15 tot 25 meter dat u niet bedrijfsmatig gebruikt;

een schip met een lengte tussen de 15 en 20 meter dat voor bedrijfsmatig gebruik is bedoeld of bedrijfsmatig wordt gebruikt;

een sleepboot of duwboot die u gebruikt om een schip met een lengte van maximaal 20 meter te slepen, langszij mee te voeren of te duwen. Voor deze categorie is het Klein Vaarbewijs verplicht vanaf 1 april 2013;

een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die sneller kan dan 20 kilometer per uur (km/u). Bij controle wordt met GPS gemeten of de combinatie ‘boot-motor’ meer dan 20 km/u haalt. Een opblaasbare boot met een motor van meer dan 5 pk kan al gauw sneller dan 20 km/u."