Wat is een zeevaart term voor zeekaart?

Ik doe zelf de zeevaart (Laatste jaar van mijn opleiding). Zelf vaar ik nooit op kaarten maar op de ECDIS. Laatst kwam iemand naar me toe (oude garde) die me uitlegde dat er een andere term voor zeekaart bestaat. Enige lui hier die dit weet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Brad965, Ik heb het nagevraagd bij een aantal ex-stuurlieren van de oude garde, maar er is niemand die nog een andere benaming weet voor zeekaart, dan de namen die allemaal al genoemd zijn.
Als het geen van de genoemde termen is, gaan zij er allen vanuit dat het om een spotnaam gaat, zoals de - overzeiler -.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Overzeiler dat is hem ja, bedankt!

Het beste antwoord

Nautische kaarten of oude zeekaarten werden ook Portolaankaarten genoemd.
Een portolaan (of portulaan) was een met de handgetekende zeekaart uit de 13e eeuw of later. Het woord portolaan komt van portolani dat routebeschrijving betekent, en is afgeleid van het Latijnse portus, haven.
Het kan ook zijn dat je Mercatorkaart bedoelt. In de zeevaart wordt gebruik gemaakt van de Mercator-Projectie. De Belgische meneer Mercator heeft ruim 400 jaar geleden een manier gevonden om een deel van een ronde wereldbol op een platte kaart te projecteren, en wel zo dat een rechte lijn op de kaart ook de kortste weg is. Alle hoeken op de kaart zijn gelijk en alle lijnen zijn recht. Het nadeel van de Mercatorprojectie is dat de zeekaart een ietsepietsie uit elkaar wordt getrokken.
Op een Mercatorkaart moet niet alleen de geografische aanduiding, het gebied dat de kaart beslaat en de schaal aangegeven zijn, maar ook de breedte waarop deze van toepassing is.
De schaal bovenin de kaart is niet gelijk met de schaal onderin de kaart. Als je de afstand in mijlen moet meten van punt A naar B moet je deze ook op de juiste breedte doen.
Ik vermoed als laatste mogelijkheid: de schelmse term van een scheepswerktuigkundige voor een zeekaart: OVERZEILER.
Toegevoegd op 21 januari 2019 21:44: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zoek toch een andere benaming, kon het namelijk zelf niet op google vinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Brad965, Ik heb mijn antwoord aangevuld met Mercatorkaart. Zo werden zij op de examens genoemd. Voor mij alweer een tijdje geleden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie het. Helaas bedoel ik niet de mercatorprojectie. Ik ga het wellicht aan een kennis vragen die momenteel als wtk vaart.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Brad965, Ik ben toch bang dat het een onofficiële benaming is. Daar hadden de wtk's een handje van in hun strijd met de stuurlieden. Andersom ook trouwens.
Zolang uw kennis de zeekaart maar niet stokjeskaart, meddo, waterkaart, overzeiler of bestekkaart noemt.

Andere antwoorden (1)

Paskaart zou de zeevaart term moeten zijn.

Voorganger was een portolaan (of portulaan), een handgetekende zeekaart uit Zuid-Europa uit de 13e eeuw of later met kustlijnen bijna even gedetailleerd als die op moderne kaarten. De oudste bewaard gebleven portolaan is de Carta Pisana van omstreeks 1290. Deze werden gebruikt van de 13e tot de 16e eeuw.

Met de opkomst van de intercontinentale zeevaart en de cartografische vernieuwingen in de Nederlanden in de 16e eeuw werd hier voor het type kaart waarop men met behulp van loxodromen de route kon plannen de benaming ---paskaart--- gebruikelijk.