Waarom varen binnenvaartschepen op dit stuk waal aan bakboord?

Ik was op de Waaldijk, tussen Beuningen en Oosterhout. Daar zag ik dat veel stroomopwaarts (richting Nijmegen) varende binnenvaartschepen bakboord wal houden.

Waarom doen ze dat hier?

11 maanden geleden
in: Boten
1.6K

Antwoorden (2)

Omdat de stroming in een bocht in een rivier naar links minder is varen schepen daar aan "de verkeerde wal" zoals dat heet. In dit gevel dus de bakboordwal. Schip moet dan wel met een blauwe vlag ,dan wel blauw bord varen, wat aangeeft dat het schip dus aan die verkeerde wal vaart. Stroomopwaarts varende schepen geven altijd "de wal aan", om aan de stroomafwaarts varende schepen te laten zien dat ze de "verkeerde wal "varen.
s'Nachts wordt het aangegeven met een wit knipperlicht.
Zodat de tegemoet komende schepen elkaar stuurboord aan stuurboord moeten passeren.
11 maanden geleden
Inekez1
11 maanden geleden
In het genoemde stuk rivier zit nauwelijks een bocht en de lichte kromming die er is, gaat precies de andere kant op. De instroom van water uit het Maas-Waalkanaal is de reden van de extra stroming aan stuurboordzijde.
Cryofiel
11 maanden geleden
Precies wat ik ook dacht: dit antwoord is, qua bocht, in tegenspraak met de realiteit.
Inekez1
11 maanden geleden
Overigens: normaal gesproken een goed antwoord. Maar in dit geval voor deze locatie gaat het niet op.
Iets verderop sluit het Maas-Waalkanaal aan op de Waal. De instroom van dat water creëert extra stroming aan stuurboordzijde, waardoor opvarende schepen makkelijker aan bakboordzijde kunnen varen. Ook schepen die rechtsaf het kanaal in moeten pakken de bakboordzijde. Zij varen vaak eerst tot net voorbij het kanaal en draaien daarna met een grote bocht terug om het kanaal in te varen. Waar beide stromen samenkomen is het moeilijk sturen.
11 maanden geleden
Cryofiel
11 maanden geleden
Dat klinkt logisch, bedankt!

Ik zat al te denken aan vaardiepte, want de buitenbocht is natuurlijk dieper dan de binnenbocht, maar ik zag ook onbeladen schepen aan bakboord varen, en diepliggende schepen in de binnenbocht, dus dat kon het niet zijn.
Cryofiel
11 maanden geleden
Dat net voorbij het kanaal varen om dan het kanaal in te varen - zou dat niet met de stroming te maken hebben?

Je vaart het kanaal voorbij, legt je schip dwars, en tegen de tijd dat je 90⁰ gedraaid bent heeft de stroming je teruggezet tot voor de ingang van het kanaal. Je hoeft dan alleen nog gas te geven.

Klinkt dat redelijk, of heeft dat hier niets mee te maken?
Inekez1
11 maanden geleden
Die stroming heeft er juist mee te maken! Gewoon tegen de stroom in varen geeft al veel weerstand. Maar met het schip overdwars natuurlijk nog veel meer. Ik heb jaren in Nijmegen gewoond en ging vaak wandelen en fietsen in de uiterwaarden tussen Weurt en Beuningen. Altijd even kijken naar de draaiende schepen bij Waal x Maas-Waalkanaal.
Inekez1
11 maanden geleden
Wat ook nog kan meespelen:
Schepen die stroomafwaarts varen en het kanaal in moeten, kunnen bij aan bakboord varende schepen ervoorlangs draaien. Zou iedereen daar aan stuurboord varen, dan moet er gewacht worden door ofwel het schip dat stroomopwaart gaat (kost veel energie om daarna weer in beweging te komen) of door het schip dat stroomafwaarts gaat (moet achteruit varen anders drijft het alsnog voorbij ingang kanaal). Door aan bakboord te varen kan iedereen gewoon door, behalve de schepen die stroomopwaarts komen en rechts het kanaal in moeten, maar die maken dus gebruik van de stroming door eerst voorbij te varen. De korte bocht nemen zoals we dat met auto's doen, werkt hier niet met de stroming en een groot schip.
Tessellaar
11 maanden geleden
het is geen verplichting om als opvarend schip de "verkeerde wal" te varen. Schepen met voldoende PK's kunnen gewoon aan stuurboord wal blijven als ze dat willen. Hoewel dat in de praktijk weinig of helemaal niet zal gebeuren.