mag je met een boot in het donker varen als de boot met fietslampjes(LED) is verlicht?

zo ja,waar moet je deze lichtjes plaatsen en welke kleuren moeten ze zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
8.6K

Het beste antwoord

Als ik de regels goed lees dan zijn simpele fietslichtjes niet afdoende, het geeft gewoon te weinig licht.

De regels van het B.P.R. zijn:

Verlichting:

Een boot moet s'avonds ook verlichting voeren.
TOPLICHT :wit licht dat zichtbaar is in het cirkel gedeelte. Dit licht seint vooruit.

BOORDLICHTEN: Groenlicht aan stuurboord en het rode licht aan bakboord. Deze lichten moeten zichtaar zijn in een cirkeldelen. Je tegen lichter mag alleen rood en groen zien als hij recht tegen over je licht.

HEKLICHT: wit licht zichbaar in het cirkel gedeelte achter de boot.

RONDOMSCHIJNEND LICHT: een licht dat overal vandaan te zien is in de complete cirkel.

De kleine schepen:

Een moterschip, zeilboot of roeiboot korter dan 7 meter en een open boot is.

--Alleen een zo hoog mogelijk rondomschijnend licht.

Let op: een zeilboot moet bij gevaar een 2e licht kunnen tonen. Dit mag een zaklamp zijn een knijpkat wat dan ook.

Een motorboot langer dan 7 meter en korter dan 20 meter:

--Toplicht en heklicht, of een wit rondomschijnendlicht.

--Boordlichten (rood en groen.)

Een zeilschip langer dan 7 meter en korter dan 20 meter.

--Boordlichten (rood en groen).

--Heklicht achter op het schip.

De drie lichten kunnen ook in een combinatielicht verenigd worden: sectorenlicht
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, waarom wel op Fr. Fiets veiliger is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verlichting is afhankelijk van de lengte van je boot.
Is de boot langer dan 7 meter dan vind je hier de regels:
http://www.watersportalmanak.nl/artikel/varen-bij-nacht (bron1)
Bij bron 2 staat eigenlijk alles over verlichting:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/Bijlage3/geldigheidsdatum_11-01-2011

Nu het antwoord:
Waarschijnljk niet omdat het licht vaak: rondom schijnend licht moet zijn.