Vaart het veer tussen Fuerteventura en Lanzarote met open boegdeur?       [foto]

Tijdens mijn jeugd kapseisde de Herald of Free Enterprise voor de kust van België. Daarbij kwamen 193 mensen om het leven. Een belangrijke oorzaak voor de ramp was dat het schip de haven was uitgevaren terwijl de boegdeur nog openstond.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise voor een beschrijving, en het bovenste plaatje voor een foto van het gekapseisde veer.

Wanneer ik in Corralejo (Fuerteventura) kijk naar het binnenvaren en vertrekken van het veer naar Lanzarote, valt me op dat bij aankomst de boegklep al wordt opengedaan terwijl het schip nog op zee vaart, en dat bij vertrek het schip eerst de haven uitvaart en dat dan pas de boegklep wordt gesloten. Zie de onderste foto.

Nu heeft het veer tussen Fuerteventura en Lanzarote een tweede klep. De boegklep die op de foto alvast wordt geopend klapt omhoog; die tweede klep klapt omlaag, en dient dan als "rijplank" (hoe zeg je "loopplank voor auto's?) voor het in- en uitrijden van de auto's.

(Toen ik zelf met dat schip de overtocht maakte, moesten we al voordat we aan de overkant aankwamen in de auto gaan zitten. Tijdens het varen ging de boegklep open en konden we dus "fijn" naar buiten kijken. Ik kan iedereen verzekeren dat ik me niet bepaald prettig voelde bij dat uitzicht...)

Mijn vraag is nu:
Is die boegklep die al voor aankomst opengaat en pas na vertrek wordt gesloten, vergelijkbaar met de boegdeur van de Herald of Free Enterprise? Of is dit veer toch veilig vanwege die tweede klep?

Picture for question
9 jaar geleden
in: Boten
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling is. Ben bang dat dit gedaan wordt om tijd te winnen. Tijd kost geld, zullen we maar zeggen. Er zal eerst weer wat goed fout moeten gaan, voordat er aan de bel wordt getrokken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Almighty, achter de boegdeurklep van de ro-ro ferry Volcan de Tindaya bvindt zich nog een waterdichte veilige afscheiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier nog een spectaculair filmpje. Het ziet er allemaal griezelig uit maar het lijkt erop dat de kapitein en zijn bemanningsleden exact weten wat zij doen. Je kunt het moeilijk winnen van een Griekse zeeofficier als het gaat om goed zeemanschap.
https://www.youtube.com/watch?v=Kw2r3Of0miE Heerlijk dat "deskundige" commentaar van sommige landrotten
Cryofiel
9 jaar geleden
Wauw, super! Vooral het gedeelte vanaf 4:40 waar passagiers en auto's aan boord en van boord gaan. Een door Youtube gesuggereerd filmpje laat hetzelfde zien, maar dan gefilmd vanaf het schip:
https://www.youtube.com/watch?v=PytXU6yiCaM
Hier vindt het aan en van boord gaan plaats vanaf 8:10. Ik geloof dat ik ineens niets meer te klagen heb over het veer tussen Fuerteventura en Lanzarote... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is de ferry Adamantios Korais met kapitein Isidore Hardy bij de haven van Kimolos op Milos. Dit is nog maar 9 Beaufort. Flinke storm. De video is gemaakt door een inwoner van het eiland, die aan boord van het schip was. Vaart achteruit aan bij afmeren.
https://www.flickr.com/photos/vonlinegr/7232566488/
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat jouw Grieks beter is dan het mijne...

Het beste antwoord

Eerst iets over de ramp met de Herald of Free Enterprise, bouwjaar 1980
De ramp met de Herald of Free Enterprise was niet alléén het gevolg van het niet geheel dichtzijn van de boegdeuren bij het wegvaren. Het was het gevolg van een combinatie van technisch en menselijk falen. Natuurlijk is de ramp niet los te zien van de golf die door de open boegdeuren het schip binnenstroomde en tanks die nog niet volledig ontballast waren. Maar ook de technische constructie van het schip speelde een rol en niet te vergeten de tekortschietende communicatie tussen de bemanning onderling.
Naar aanleiding van de ramp met de Herald of Free Enterprise werd in 1990 de SOLAS (Safety of Life at Sea)-maatstaf van kracht, een periodiek regelgevende conventie van de International Maritime Organization (IMO).
De foto die jij toont is van het R0-ro passagiersschip "Volcan de Tindaya" gebouwd in 2003. Geregistreerd op de Canarische eilanden met als thuishaven Las Palmas.
Zoals op bijgaande foto te zien is, zit er achter de boegklep nog een extra veiligheidsschot. Ik kan niet zien of het alleen een extra waterdichte deur is of dat er ook nog extra langschotten zijn op de autodekken.
Zolang als achter de boegklep alles dicht blijft (en dat mag ik hopen) is er niets aan de hand en voldoet het binnenvaren geheel aan geldende IMO en Solas-regels voor veiligheid op zee.

Toegevoegd na 24 minuten:
Als ik het goed zie, moet de boegklepdeur zelfs eerst omhoog om precies tot aan de terminal te kunnen afmeren.

Toegevoegd na 11 uur:
langschotten moet zijn langsschotten (er bljken soms letters te verdwijnen na "Enter" van een antwoord. heel vervelend.

Toegevoegd na 21 uur:
Hier nog het antwoord op je vraag, onderaan je vraag:
Het zusterschip van de Herald of Free Enterprise is de Pride of Free Enterprise, gebouwd in 1980 en in 2001 herdoopt tot “Oleander”. Zij heeft dienst gedaan op de lijndienst tussen Oostende en Ramsgate. Sedert april 2013 is de eigenaar Acciona Trasmediterránea en is de Oleander herdoopt als "Sherbatskiy". Zij vaart nog steeds, nu permanent tussen Almeria (Spanje) en Nador (Marokko).
De laad- en lossystemen van 1980 en van heden zijn niet te vergelijken, maar dat maakt een schip niet onveilig.
Als jij achter het stuur de krant leest, telefoneert en video kijkt is je auto niet onveilig, jij maakt het rijden onveilig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Het autodek heeft geen tussenschotten. Je rijdt aan de ene kant het schip binnen en aan de andere kant eruit, en op het autodek kun je zonder problemen van bakboord naar stuurboord lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:)) langsschotten zijn geen "tussenschotten" maar kunnen zijn aangebracht als een dubbele huid die het overvloeien van water kunnen belemmeren en de stabiliteit verhogen. Maar hier zijn de meningen van de scheepsbouwers verdeeld over.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je een soort schotten bedoelde die vertikaal op het autodek zijn aangebracht, als een soort schuttingen, om het dek in stroken of zelfs in vakken te verdelen. Met als doel het klotsen van het water te verminderen - want juist zulk klotsen maakt het schip instabiel. Een schip waar water in is gestroomd ligt dieper. Het enige probleem is dat er daardoor nog meer water in zou kunnen stromen. Een schip waar water in is gelopen dat daarna vrijelijk alle kanten op kan bewegen, loopt kans heel snel te kapseizen als het water massaal één kant op klotst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, scheepsarchitecten en scheepsbouwers buigen zich al jaren over het nog meer verbeteren van de veiligheid van ro-roschepen zonder concessies te doen aan de stabiliteitseisen.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P5-TA-2002-0528+0+DOC+PDF+V0//NL
Lees iets over hetgeen wijlen ir Ernst Vossnack zegt over de veiligheid van ro-roschepen. Deze man was zo bevlogen en geniaal, sprak je vijf minuten met hem, dan lag de tafel bezaaid met servetjes waarop hij zijn berekeningen met uitleg had geschreven.
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Archive/Article/tabid/409/ArchiveArticleID/8193/ArticleName/Onderzoeknaargrotereveiligheidroroferries/Default.aspx Er zijn zoveel veiligheidsvoorschriften, waardoor een ramp kan worden voorkomen. Het zijn de mensen die de voorschriften dienen te handhaven.

Andere antwoorden (2)

Het ongeluk met de Herald of Free Enterprise gebeurde door een combinatie van factoren, de belangrijkste hierin zijn denk ik:
De ballasttanks waren niet leeg waardoor het schip lager in het water lag dan normaal.
Het schip vaarde te snel weg waardoor er een boeggolf ontstond.
Er was geen melding van de open boegdeuren op de brug.

In jouw voorbeeld wordt de bovenste boegdeur vast geopend, de onderste blijft dicht, die onderste klep is het vrijboord. Het hoge vrijboord verhoogt de zeewaardigheid van deze ferry’s. Het vrijboord is de afstand tussen de waterlijn en het vrijboord- of meetdek — het dek waar het water het schip in kan lopen. Het is van belang bij de veiligheid van schepen; er moet bij een schip altijd voldoende vrijboord overblijven om veilig te kunnen varen.

De hoogte van het vrijboord is inmiddels wettelijk aangepast, hoger geworden dus.
Nu wordt op de brug wel aangegeven of de boegdeuren goed gesloten zijn
Er zijn spuigaten aangebracht die eventueel binnengekomen water zo snel mogelijk loost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij een min. Ik zie hier zoveel bij elkaar geraapte, uit zijn verband gerukte, termen, dat het de spuigaten uitloopt.
De opmerking inzake een factor van het kapseizen: "de ballasttanks waren niet leeg waardoor het schip lager in het water lag dan normaal" is ook volledig uit zijn verband gerukt.
Bovenste boegdeur? Onderste boegdeur? Neen, waterdichte laadklep achter de boegklep die de verbinding vormt tussen het schip en de kade, en tevens wordt gebruikt bij roll-on roll-off-ferry's voor het in- en ontschepen van de voertuigen.
De definitie van vrijboord die u geeft is wel erg simplistisch. In de zeevaart is de vrijboord de afstand van de bovenkant van de deklijn tot de bovenkant van de van toepassing zijnde lijn van het uitwateringsmerk. Deze definitie is dus ingewikkelder en het berékenen waar het vrijboordmerk aangebracht moet worden op de boorden van het schip, al helemaal. Het zijn berekeningen via zeer ingewikkelde formules met diverse coëfficiënten die moeten voldoen aan de regels van het scheepsmetingsverdrag van 1969 van de IMO. De uitkomsten hiervan worden vermeld op het Certificaat van Uitwatering (International Load Line certificate).
In de eerste plaats moeten ro-ro passagiersschepen, die onder deze wet vallen, voldoen aan de “SOLAS ‘90”-norm inzake reststabiliteit, die van toepassing is op alle passagiersschepen die op of na 29 april 1990 zijn gebouwd. De IMO heeft in 1991 de regels voor veerboten aangescherpt en toch verging de “Estonia” in 1994 bij een glad zeetje. Regels hebben alleen zin als kapitein en bemanning er het nut van inzien en de discipline hebben zich er aan te houden. Een videoscherm of lampje op de brug heeft geen enkele zin als niemand er naar kijkt. Als toegift: “het schip vaarde” klinkt als een vloek in de oren van mensen die hun werkzaamheden hebben (of hadden) in de (zee)scheep- en binnenvaart, zoals ik. Alleen al (o.a.) vier jaar bij de scheepsmetingsdienst, ruim achttien jaar bij de Scheepvaartinspectie, waarvan vier jaar vooronderzoek scheepsongevallen voor de Raad voor de Scheepvaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kinderachtige reactie van jou om op taal een antwoord een min te geven. De ballasttanks waren juist gevuld om het schip lager te laten liggen. Verder kloppen mijn feiten ook en heb ik na onderzoek zo zorgvuldig antwoord mogelijk gegeven op de vraag.
De fraaie opklapbare boegvorm, die omhoog geklapt wordt, is er vooral voor de goede scheepsvorm (de vorm van de voorkant van het schip boven de waterlijn) bij het varen over een ruwe zee.
Je zou bijvoorbeeld bij ruwe zee tegen een drijvende zeecontainer kunnen varen, en als die dan net relatief hoog wordt geheven door een golf, zou die de puntige buitenste boegklep gedeeltelijk lek kunnen maken bij de naad waarmee die klep op de rest van het schip aansluit. Je moet voorkomen dat er dan lekwater vrij over het autodek kan stromen, dus het moet alleen in dat allervoorste puntje kunnen komen (en van daaruit weggepompt of door kleppen geloosd worden).
Daarom is er vlak achter die beweegbare punt nog een aparte rechtopstaande waterdichte platte klep, die bij het laden en lossen van auto’s neergeklapt als laadklep dient.

Cryofiel beschrijft dat ze vanuit de auto die laadklep ook al naar beneden zag gaan, waarbij ze uitzicht naar buiten kreeg terwijl het schip nog voer. De boegpunt stond dus al omhoog, en de laadklep werd al naar beneden gelaten.
Dat die boegpunt kort voor het tegen de laadbrug afmeren al open moet, kan ik me voorstellen, omdat de vorm het later openen mogelijk niet toelaat.
Maar de waterdicht afsluitende laadklep mag volgens wat ik lees pas geopend worden als het schip niet meer vaart.
http://www.maritiemnederland.com/nieuws/de-lessen-van-de-herald-of-free-enterprise/item825

De geheven boegpunt is vergelijkbaar met de geopende boegdeur van de Herald destijds.
Eéen verschil is dat de afstand van autodek-opening (de drempel) tot de waterlijn tegenwoordig wat groter moet zijn dan destijds de norm was.
Maar het heel belangrijke verschil zou moeten bestaan uit het feit dat men de tweede deur, de waterdichte laadklep dus, dicht laat totdat het schip stil ligt.
Van een extra klep die al tijdens het laatste stuk varen open wordt gemaakt, heb je vanaf dat moment vrijwel geen nut meer.

Cryofiel heeft het volgens mij heel goed begrepen. Jammer dat er geen foto bij is van het uitzicht vanuit het autodek.

http://es.wikipedia.org/wiki/Hijos_de_J._Barreras#mediaviewer/Archivo:La_Oliva_Corallejo_-_Calle_Muelle_Devortivo_-_port_-_Volcan_de_Tindaya_01_ies.jpg

Waterdichte deur nog dicht:
http://4.bp.blogspot.com/-D1KzRjsgQSU/UKkp0Z3qwwI/AAAAAAAACv0/5E2Tfp4sPkc/s1600/DSC02165.JPG

De inrij-opening volledig geopend:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/La_Oliva_Corallejo_-_Calle_Muelle_Devortivo_-_port_-_Volcan_de_Tindaya_04_ies.jpg
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Nog enkele foto’s in de volgende series te vinden:
http://www.flickriver.com/photos/jortegafigueiral/sets/72157626076229155/
http://www.flickriver.com/photos/27045884@N05/sets/72157612146445769/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap deze min niet, van mij een plus.
De boegvorm is belangrijk voor het vaargedrag. De ruimte boven de waterlijn wil men ook nog optimaal benutten. Het bouwen van zulk een gecompliceerde en toch sierlijke boeg laat ik aan de scheepsbouwers met veel vakmanschap over.
Wat ik schreef, zolang men de afsluiting achter de boegklep dicht laat, is er niets aan de hand.
Ik ga ervan uit dat de kapitein van de Tindaya en zijn bemanning kundig en verantwoordingsvol afmeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bordensteker, er is nog een essentieel verschil. Hier zie je het afmeren. Het kapseizen n.a.v.niet gesloten boegdeuren, zoals een paar jaar later ook bij de "Estonia" vindt altijd plaats na het afvaren.
Ook in 1980 was de eis dat alle openingen gesloten moesten zijn en dat controle moest plaatsvinden voor het afvaren. Een lampje, belletje, whatever, op de brug voorkomt alleen maar dat men later kan zeggen dat men het niet wist en de schuld af kan schuiven op de bemanning of op andere bijzaken.