Wanneer heb je een vaarbewijs nodig?

Geld dat ook voor een boot met stuurtje?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
2.3K
Reddie
5 jaar geleden
Zo uit mijn ervaring:
Je hebt in elk geval een vaarbewijs nodig op een water met beroepsvaart.
Op andere wateren is het minstens dringend gewenst.
Je dient te weten hoe te handelen in probleemsituaties.
TurfGraver
5 jaar geleden
Hier info.
https://www.vaarbewijs.nl/vaarbewijs-1.html

Antwoorden (2)

Ik neem voor het gemak aan dat je niet over de beroepsvaart spreekt maar over pleziervaart
Het moeten hebben van een klein vaarbewijs heeft ook niets te maken of het bootje wel of geen stuurtje heeft. Het heeft te maken met de snelheid die het bootje over het water kan halen en met de leeftijd van de bestuurder.
Dan kent het Klein Vaarbewijs nog twee gradaties die te maken hebben op het vaargebied waarop met het klein vaabewijs magworden gevaren
Klein vaarbewijs I: rivieren, kanalen en meren en op de Gouwzee.
Klein vaarbewijs II: alle binnenwateren, rivieren-kanalen-meren, ook op de Eems/Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde.
De minimum leeftijd om in het bezit te komen van het vaarbewijs is 18 jaar. Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen.Als men geslaagd is krijgt men een uiitslagbrief, die men vanaf het 18e levensjaar kant inwisselen voor de echte vaarbewijspas. Tot die tijd mag men niet met een snelle motorboot varen.
https://www.vaarbewijs.nl/vaarbewijs-1.html
Ook al vaart men op het moment van een controle minder dan 20 kilometer per uur, dan kan er toch een boete worden uitgeschreven van € 550,-- (dit is het huidige tarief) als er voor het vaartuigje het hebben van een klein vaarbewijs verplicht is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een vaarbewijs moet je hebben als je boot harder vaart dan 20 kilometer per uur dus het maakt niet uit wat voor boot het is en of die een stuur heeft of een snelle motor, als die maar niet harder dan 20 kilometer per uur gaat mag je zonder vaarbewijs varen.