In welke stand moet de choke bij mijn 5pk yamaha buitenboord motor?

Ik heb een bootje van iemand overgenomen. Daar zit een 5pk Yamaha buitenboord motor op. De vorige eigenaar vertelde mij dat hij deze winter niet heeft gevaren en dat het zou kunnen zijn dat ik wat meer moeite moet doen om de motor te starten. Hij vertelde mij over het blaasbalgje maar zei verder niks over een choke open of dicht draaien..Het blaasbalgje verhaal snap ik... Maar ik lees verschillende verhalen over de choke.. Ten eerste waar zit dat ding? Ten tweede moet ik hem nou wel of niet opendraaien? En als de motor eenmaal draait moet ik de choke dan weer terug zetten in oorspronkelijke stand?

Op wikipedia las ik dat je de chokeklep moet sluiten, dan komt er meer benzine in de cilinders en dit zou voor het starten van een koude motor beter zijn. Als je dan uiteindelijk gaat varen dan moet ik de choke open laten staan (bron wikipedia).
Ik las hier alleen (een antwoord op een andere vraag) dat ze de choke uitzetten als je eenmaal vaart... Ik snap het dus niet zo goed.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een choke(smoorklep) is inderdaad een hulpmiddel om een “ouderwetse” benzinemotor koud te kunnen starten. Met betrekking tot de beschrijving in http://nl.wikipedia.org/wiki/Choke wil ik nog opmerken dat de choke liefst zo snel mogelijk na het aanslaan van de motor geleidelijk (in stapjes) teruggezet moet worden. En zodra de motor niet meer dreigt af te slaan moet de choke helemaal “uit”gezet worden. Bij dit type buitenboordmotor lijkt het normaal een draaiknop te zijn, die rechtsom gedraaid wordt om de chokeklep dicht te zetten, en linksom om hem na de start in stapjes terug open te zetten. Eigenlijk het soort draaiknop als van een gasfornuis, maar dan kleiner. En bij jouw exemplaar lijkt het dat de plastic draaiknop zelf van zijn asje gevallen is, zodat je met je vingers het asje zelf rechtsom moet draaien. Op de onderste foto zie je namelijk een paar knoppen op een rijtje (en links daarvan de hendel van de keerkoppeling). De linker knop is een vierkante drukknop. Meer naar rechts zit een ronde drukknop: de stopknop waarmee je de motor kunt laten afslaan. Schuin rechts daaronder zie ik geen echte knop maar een soort asje. Ik denk dat daar normaal dus een plastic draaiknop op hoort te zitten zoals in de afbeelding van http://www.ebay.ca/itm/Yamaha-outboard-motor-choke-lever-both-parts-link-4-5-HP-models-6E0-6E3-Used-/371220920986 (als je met de muis over de afbeelding gaat zie je het beter op de vergrote foto). Een chokeknop is soms een trekknop maar kan bij een buitenboordmotor ook een draaiknop zijn, zoals in elk geval bij sommige Yamaha buitenboordmotoren. Ik begrijp overigens niet wat de vorige eigenaar en jijzelf met “het blaasbalgje” bedoelen. De chokeklep is juist een klep die de luchttoevoer grotendeels of gedeeltelijk belemmert. (Vervolg in reactie)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100