straalomkeerders bestaan in de aeronautica,bestaat zo'n principe ook bij de scheepvaart ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
1.6K

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet nodig. Je kunt de schroef gewoon de andere kant op laten draaien. Dan staat de boot in zijn achteruit.
9 jaar geleden
Ik ga Reddie even moeten tegenspreken.
Zo'n mechanisme bestaat in de scheepvaart wel degelijk.
Het is zelfs zo dat er momenteel schepen zijn die geen roer meer hebben maar bestuurd worden met een in een soort van tube ingebouwde schroef die alle richtingen kunnen opdraaien.
Het is te vergelijken met de Harrierjet (een VTOL-jet) daar zijn de straalmotoren ook richtbaar van.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog vergeten te vermelden dat er ook een volledig draaibare schroef is die niet in een behuizing is ingebouwd maar ook helemaal draaibaar is. (zie bijgevoegde link)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Awel, als jij dat een straalomkeerder noemt, heb je gelijk.
Bordensteker
9 jaar geleden
De Harrier (“Jump Jet”) heeft een vast ingebouwde straalmotor met draaibare uitlaten, die zelfs een beetje schuin naar voren gericht kunnen worden. Dat is nog net als een oplossing binnen het kader van de gestelde vraag te beschouwen. In hun geheel draaibare schroeven, al dan niet met een meedraaiende ring rond die schroef, zijn zélf richtbaar. De krachtige straal wordt hierbij meteen in de bedoelde richting opgewekt. Dat is toch echt iets anders, en door de grote soortelijke massa (het grote soortelijke gewicht) van water is dat voor grote volumes denk ik de enige oplossing. Vandaar dat Reddie in zijn antwoord terecht aangeeft dat een aanpak zoals waar de vraagsteller op doelt, dus een bestaande maar voor het remmen verkeerd gerichte waterstraal omkeren, niet gebruikt wordt: het is veel logischer om de straal met een tijdelijk andersom draaiende scheepsschroef van richting te doen veranderen.
Bij kleine scheepsmotoren kan dat met een keerkoppeling, en bij grote motoren (en stoommachines) wordt de motor in zijn geheel gestopt en meteen daarna andersom draaiend weer gestart. Net zoals je een stoomlocomotief ook achteruit kunt laten rijden zeg maar: de machine werkt dan de andere kant op. Ik wijs er nog op dat een vliegtuig de straalomkeerders pas gebruikt als de snelheid al flink lager is dan de normale vliegsnelheid, namelijk net na het neerkomen tijdens de landing.
De eisen aan stevigheid worden met toenemende snelheid kwadratisch hoger indien je zoals een schip wilt kunnen afremmen vanaf de normale snelheid. Een straalomkeerder die tijdens het vliegen met hoge snelheid ineens toch in werking treedt, is een zeer onwenselijke situatie. Remmen doe je dan op andere manieren.
En de zeer snel draaiende delen van een vliegtuigmotor zet je tijdens de landing niet even stil om ze achteruit draaiend weer te herstarten. Daarom is de straalomkeerder de oplossing, en bij propellervliegtuigen de luchtschroef met verstelbare bladen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller noemde het in zijn vraag of dat "principe" in de scheepvaart wordt toegepast en nu mag je het keren of draaien hoe je het wil de door mij genoemde voorbeeld is inderdaad hetzelfde "principe" en daar ging het toch om, of niet soms?
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik lees in de vraag dat er gevraagd wordt naar het in de scheepvaart toepassen van het principe van de straalomkeerders zoals die in de luchtvaart gebruikt worden. Omdat ik onder ander door incidentonderzoek vrij veel weet van straalomkeerders kan ik ook weten dat die op de luchtvaartmanier niet in het water toepasbaar zullen zijn. Een variant die in mijn ogen echt anders werkt is het door u genoemde veranderen van de richting van een draaibaar opgestelde schroef. Dat komt zelfs voor op een bijzonder soort aerodynamisch voortgestuwd vaartuig: een aantal hovercraft modellen werd op die manier aangedreven en deels bestuurd (en geremd). Maar dan heb je het dus wel echt over een andere manier, namelijk een straal meteen in de gewenste richting opwekken. En inderdaad: die methode wordt ook en vooral onder water gebruikt. Zoals al is gezegd: o.a. bij dynamisch stilliggende platformen, en bijvoorbeeld bij sleepboten. Er is in de lucht nog wel een andere toepassing: de Duitse Zeppelin NT gebruikt draaibare propellers (“thrusters”) die dan inderdaad een luchtvaarttoepassing zijn van de richtbare stuwkracht zoals waar u op doelt. https://www.planet-wissen.de/natur_technik/luftfahrt/zeppeline/img/tempx_zeppelin2_g.jpg En dan zou je eventueel de V-22 Osprey “tiltrotor” (een kruising tussen helikopter en vliegtuig) ook in dat kader kunnen beschouwen. Die stuurt er niet alleen mee, maar kan er zelfs aan stilhangen!
http://nl.wikipedia.org/wiki/V-22_Osprey
https://youtu.be/hUNJTAybCQQ
Als je watersport ook onder scheepvaart schaart dan bestaat het zeker. Verschillende jetski oftewel waterscooters zijn hiermee uitgerust om te remmen, onder ander de Seadoo en ook de Yamaha waverunner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Dank u voor deze onontbeerlijke bijdrage!
Als uitgesproken voorstander van hydrodynamisch remmen met goederentreinen én zgn. ‘powerbacken’ met straalvliegtuigen laat ik me hiermee op slag overtuigen dat er nautische ontwikkelingen zijn waar ik niet van op de hoogte was.
Zulke jetski’s (met een vast ingebouwde aandrijving) kunnen dus hetzelfde wat sommige straalvliegtuigen kunnen: niet alleen tot stilstand remmen met de straalomkeerder, maar ook er achteruit mee manoeuvreren. (Wat ik de laatste zes jaar met diesellocomotieven heb mogen doen, veelal in een grote zeehaven notabene, maar dat is een ander verhaal.) De online vindbare foto’s van deze techniek bij Sea-Doo zijn onduidelijk, maar ik heb bij een andere fabrikant toch een goede foto gevonden van een soortgelijke straalomkeerder: http://i01.i.aliimg.com/img/pb/910/268/489/489268910_930.jpg
Deze fabriek noemt hun product zelfs een “No.1 China sea doo similar Jet Ski”. Nou dan!