waarom hebben schepen een summiere verlichting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de verlichting van grote cruiseschepen nou niet bepaald summier.

Antwoorden (5)

Omdat tegenwoordig de elektronica het visuele zicht veelal heeft overgenomen. Radar is veel belangrijker dan turen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hebben ze niet hoor.
elk schip heeft een top , bak , stuurboord en een heklicht.
zou je nu op zee de deklichten aanzetten , dan kan de tegenligger je koers niet bepalen.
is een wel beetje overdreven gezegd dit , want ze hebben wel een radar.
maar snachts op de brug kijk je meer naar lichten.
zou je de dekverlichting voor je aanzetten , dan zie je niets meer.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schepen hebben net zo veel verlichting als nodig is, dat is voor een vrachtschip minder dan voor een plezier schip

ik kan dit niet echt summier noemen!!
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Omdat licht er voor zorgt dat je in het donker helemaal niks ziet.
Men zal dus aan boord het licht in het donker zo minimaal mogelijk houden.

Als je voor je een lamp laat branden zie je achter die lamp niets meer
De lampen die voor zitten zijn vanaf de brug ook afgeschermd.

Verder heeft dit cruiseschip zijn brug helemaal voorop dus al het licht erachter heeft de kapitein geen last van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlichting voor zicht voor de kapitein:

Op een boot wil je ver vooruit kijken, ook al is je snelheid laag (meestal minder dan 30 km/h). Je kunt immers ook een stuk minder makkelijk manoeuvreren. Lampen komen simpelweg niet zo ver op het water en dan nog, dan zie je een grote grijze vlek water... Dus de meeste boten hebben wel een schijnwerper aan boord maar die staat meestal niet aan en wordt alleen gebruikt om naar iets specifieks te kijken.

Verlichting voor anderen:

Iedere boot heeft nogal wat verlichting. Toplicht, heklicht, en boordlichten. Het zijn kleine lampjes, geen schijnwerpers aangezien ze niet bedoeld zijn iets te verlichten. Op het water is het 's nachts altijd pikdonker bij gebrek aan lantarenpalen. Een klein lampje valt dan toch op. Verraderlijke is dat onder een klein lampje een zeilbootje kan zitten OF een groot binnenvaartschip. Daarom: lang leve radar.

Reden om de boot zelf niet rondom met een mooie lichtslang te verlichten is omdat de kapitein dan voorbij het licht niets meer ziet. Net als in theater de artiest het publiek niet ziet.

Overigens, de meeste mensen varen liever niet in het donker om bovengenoemde redenen. Ik heb radar maar ben toch liefst voor donker thuis.