Naar welke tonnage moet je kijken als je moet vertellen dat een schip een ...tonner is?

Moet je dan kijken naar de deadweight? Deplacement?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2K

Antwoorden (4)

Naar het aantal ton dat het schip kan vervoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij zeeschepen naar het aantal Bruto Register Tonnen (BRT). Dat is een inhoudsmaat van 2,83 kubieke meter. Het heeft niets te maken met het gewicht of het laadvermogen van het schip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
binnen vaart schepen kennen bepaalde types schepen
die kan je onder 2 categorieën plaatsen , je hebt bijv klipper tjalk hagenaar botter enz , dat zijn type'die werden meest voor de 1e oorlog gebouwd, maar dat is niet jouw vraag , jou vraag treft ook de 2e cat. namelijk a. de spits 39 meter lang en 5,05 mtr breed 350 a 380 ton alleen geschikt voor franse sluizen en vaarwegen dus een 250 tonner , waarom . deze spits kan 250 ton laden en ligt hij 1,80 mtr diep en zo diep zijn de vaarwegen en sluizen frankrijk , b . zo is er ook de kempennaar 50x6,60 ongeveer 600 ton dit schip is gebouwd voor de Belgische kempen , en c nog een de dortmunder die voor de duitse kanalen gebouwd en die is 1350 tonner
dus zeggen we voor het gemak duizend tonner omdat de boven staande schepen meestal partij vrachten van 250 500 en 1000 ton ver voeren , nou zal je zeggen waarom vervoeren ze dan niet volle tonnenmaat , dat heeft te maken 1 met waterstanden of 2 met het lichte volume van de lading
is het duidelijk? suc6

Toegevoegd na 2 minuten:
op diepere wateren nemen ze natuurlijk wel eens de volle tonnen maat mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijn/Herne kanaalschip is : 80mtr x 9.50. Laad ongeveer 1350 ton op een diepgang ongeveer 2.50mtr. Een Dortmunder kan maximaal zo'n 650 à 1000 ton vervoeren en heeft een maximale diepgang van 2,50 meter. Deze schepen zijn maximaal 67 meter lang en 8,20 meter. kijk voor info op Wikipedia.org
8 maanden geleden