Waarom worden kleine bootjes in zuidelijke landen vaak in felle kleuren geschilderd?

Kleine houten (vissers)bootjes die je in zuidelijke landen vaak op het strand ziet liggen of in een haventje ziet dobberen, hebben vaak felle, elementaire kleuren.

Wat is daarvoor de reden?

Ik bedoel:
Is het echt nuttig, bijvoorbeeld omdat felgekleurde verf beter beschermt, of omdat een omgeslagen bootje beter zichtbaar is bij slecht weer wanneer het felgekleurd is? Of omdat deze kleuren bepaalde vissen aantrekken?
Of is het traditie?
Zit er wellicht een religieuze of culturele betekenis achter?
Vindt men het gewoon mooi?
Is het bedoeld om touristen te lokken?
Of is er een andere reden?

Dus waarom zijn die bootjes vaak zo felgekleurd?

Picture for question
9 jaar geleden
in: Boten
2.3K

Antwoorden (1)

Ik denk dat het wel uitmaakt per land, maar van de kleurrijke Maltese visserbootjes kon ik deze betekenis vinden. Vooral het uiterlijk van de boot is opvallend, omdat verschillende kleuren het bootje opvrolijken. De kleuren zijn echter niet lukraak gekozen en hebben elk hun eigen betekenis.

Rood Officiële landskleur
Wit Officiële landskleur
Geel Kleur van de zon
Blauw Kleur van het water
Bruin Kleur van de aarde
Groen Kleur van de hoop