Welke Truma(tic) verwarming modellen zijn geschikt voor een kleine zeilboot (7m) ?

Iemand vertelde me dat de modellen voor caravans of campers eigenlijk niet geschikt zijn voor boten, maar ik begreep niet zo goed waarom. De aanvoer van verse lucht die onderaan de kachel door de caravan- of campervloer steekt zou toch ook middels een buis kunnen naar buiten geleid worden bij een boot, zodat daar verse lucht kan worden aangezogen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
1.1K
Reddie
9 jaar geleden
Lijkt me het beste die iemand om uitleg te vragen.
Zomaar achter een kreet aanlopen is niet zo zinnig.
Er wordt zoveel (onzin) beweerd.

Het beste antwoord

In de botenwereld is men vaak huiverig m.b.t. gas aan boord. Omdat gas zwaarder is dan lucht kan het zich in het ruim ophopen. Uiteraard is een goede aansluiting van de kachel dus extra belangrijk. Ook is een werkende gasmelder aan te raden. Tevens moet rekening gehouden worden met het aansluitmateriaal in een (zout?)-wateromgeving. Voor de rest is bijvoorbeeld een E2400 prima geschikt voor een kleine boot. Als de te verwarmen ruimte voldoende ventilatiemogelijkheden heeft dan hoeft de aanzuigopening niet naar buiten te worden geleid. De lucht wordt onderin waarschijnlijk al genoeg afgekoeld door het contact met de romp, dus is het waarschijnlijk juist prettig als het daar wordt weggezogen. Een T of Y stuk met een aanzuig in de ruimte en eentje naar buiten (al dan niet dimbaar) vergroot je comfortsturing.
Houd wel rekening met maximale buislengte voor de rookgasafvoer.