Past een jsf(F35) op de Rotterdam-Klasse schepen?

De JSF met zijn vertical take off, zou hij dan op de Rotterdam klasse passen? (http://en.wikipedia.org/wiki/Rotterdam-class_amphibious_transport_dock)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het dek zelf lijkt me met 58 bij 25 meter meer dan groot genoeg. (bron: http://www.naval-technology.com/projects/rotterdam/) Een grotere beperking zal de hangarruimte aan boord zijn. De hangar van zo’n schip meet met gemak 16 bij 12 bij 6 meter, als ik de foto http://en.wikipedia.org/wiki/Rotterdam-class_amphibious_transport_dock#mediaviewer/File:Aboard_HNLMS_Johan_De_Witt_%28L_801%29.jpg vergelijk met de afmetingen http://www.t2k.com/gazelle/093c57e0.jpg van de Alouette 3 helikopter die daar naar binnen is gereden. Om met een F-35 op het schip te landen, moet je de F-35B versie hebben. Die heeft een spanwijdte van 35 voet oftewel 10,67 m en een lengte van 51,2 voet oftewel 15,61 m, en een hoogte van 14,3 voet oftewel 4,36 m, blijkens http://media.defenceindustrydaily.com/images/DATA_F-35_Variants.gif Dat zou moeten passen. Maar het helikopterdek van dit schip zal vast niet opgewassen zijn tegen de hete uitlaatgassen van de F-35B, dus het lijkt me een riskante onderneming. Overigens heeft Nederland de “gewone” landversie (F-35A) gekocht, en die kan niet verticaal landen. Daarbij komt nog dat de F-35B in normaal gebruik eigenlijk gedacht is om met een korte startaanloop te vertrekken, en in door brandstofverbruik wat lichtere toestand verticaal te landen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100